MÁJOVÁ MOTIVAČNÁ VÝZVA

1. týždeň ( 6.-10.5.2024 )

Vitajte v prvom týždni našej Májovej motivačnej výzvy. Teším sa, že ste nabrali odvahu. Spoločne prekonáme váš strach, nerozhodnosť, lenivosť a nájdeme vnútornú motiváciu.

Cieľom tejto výzvy nie je, aby ste sa zmenili alebo sa snažili niekoho napodobňovať. Cieľom je, aby ste našli najlepšiu vlastnú verziu. Takú, ktorá nemá strach kráčať životom po vlastnej ceste.

Hľadanie najlepšiej vlastnej verzie nie je niekedy ľahká cesta. Ale verím, že spolu to zvládneme.

Ako vo výzve postupovať?

  • 1
    Stiahnite si pracovné listy a denník.
    Aby sa vám úlohy plnili ľahšie, vytvorila som pre vás pracovné listy. Vytlačte si ich alebo píšte podľa nich na papier, do telefónu, počítača, tabletu... Všetky odpovede budete mať na jednom mieste a môžete sa k nim kedykoľvek vrátiť. Denník slúži na zapisovanie vašich pocitov, myšlienok a ďalších pre vás dôležitých podnetov.
  • 2
    Ako prvé si prečítajte text patriaci ku konkrétnemu dňu.
    Nájdete v ňom vysvetlenie úlohy. Dôvody prečo by ste úlohu mali plniť. Čo vám splnenie úlohy prinesie.
  • 3
    Nájdite si konkrétny deň v pracovných listoch.
  • 4
    Vyhraďte si 15-30 minút na splnenie úlohy.
    Je možné, že niektorá úloha vám bude trvať kratšie iná dlhšie. Úprimne sa zamyslite nad každou úlohou. Robíte to pre seba. To, čo do pracovných listoch napíšete, nemusíte nikomu ukazovať.

Poďme na to :)

↓↓↓

Pondelok 6.5.2024

Prvý krok v našej výzve bude zamyslenie sa nad vaším „prečo“.

  • 1
    Prečo ste sa rozhodli zapojiť do tejto výzvy?
    Čo dúfate, že dosiahnete? Čo by ste radi prekonali? Máte málo motivácie? Neviete prekonať strach alebo vlastnú lenivosť?
  • 2
    Prečo chcete mať vlastné podnikanie?
    Prečo chcete tvoriť a predávať svoje výrobky? Prečo chcete mať vlastný salón, reštauráciu...? Čo je ten dôvod, ktorý vás na podnikaní láka?

Uvedomenie si „prečo to robím“ je základným kameňom každej zmeny, prekonania výzvy či strachu. Keď nemáte dostatočné "prečo" nemáte ani dostatočný dôvod, aby ste sa pohli ďalej.

Vaše „prečo“ je v týchto, ale aj nasledujúcich dňoch vaša motivácia. Keď nebudete vidieť zmysel pokračovať alebo vás iba premôže lenivosť.

Je to tá sila, ktorá vás bude ťahať vpred. Pripomína vám, prečo to robíte. A prečo je každé malé víťazstvo cenné.

Vaše "prečo" môže byť kombináciou osobných a profesionálnych dôvodov. Odvíjajú sa od vašich jedinečných životných skúseností, vašich hodnôt a ambícií. Preto má každý človek svoj vlastný zoznam prečo to robí. 

Vaše dôvody prečo môžu byť napríklad:

  • Nechcem chodiť do bežného zamestanania
    Bežná práca 8-16 hod je pre vás desivá. Nechcete tráviť svoj čas každé ráno a každé poobedie v zápche. Tráviť čas s kolegami, s ktorými si nemáte čo povedať.
  • Chcem tráviť čas s deťmi
    Chcete byť viac prítomná doma a tráviť kvalitný čas so svojimi deťmi. Chcete im ukazovať svet a byť tu, keď vás budú potrebovať.
  • Chcem byť pánom / pani svojho času
    Nepýtať sa šéfa či môžete odísť skôr z práce. Chcete mať slobodu rozhodovať sa, kedy a ako dlho pracujete. Či už to znamená začať skôr ráno, aby ste si mohli užiť popoludnie. Alebo pracovať neskoro večer, keď je doma pokoj.
  • Chcem mať finančnú nezávislosť
    Veríte, že svojou prácou a nápadmi môžete zarobiť oveľa viac, ako vám ponúka bežné zamestnanie.

Keď sa zdá, že všetka vaša snaha je márna, vaše „prečo“ vám pripomenie, prečo ste začali. Prečo a pre koho to robíte.

Pripomeňte si vaše „prečo“ každý deň. Napíšte si ho na viditeľné miesto alebo na miesto, kde ho vždy nájdete.

Vaše prečo musí byť dostatočne silné

Vaše dôvody prečo vám budú pomáhať prekonať strach, lenivosť a všetky prekážky, ktoré prídu.

A tých prekážok, problémov a dôvodov prečo sa na to "vykašľať" bude určite veľa. To vám môžem potvrdiť a súhlasil by so mnou každý, kto dlhodobejšie podniká.

Preto vaše dôvody "prečo" musia byť pre vás dostaočne silné.

Dôvod "chcem si kúpiť novú kabelku alebo telefón" je možno fajn. Ale donúti vás prekonať vás najväčší strach? Vstať z postele keď sa vám nebude naozaj chcieť? Prevdepodobne nie. 

Hľadajte dôvody, ktoré sú pre vás naozaj dôležité a budú dlhodobo platné (nezávislosť, rodina, sloboda rozhodovania o vlastnom čase...).


DNEŠNÁ ÚLOHA

Napíšte si svoj zoznam dôvodov "prečo".


Ak ich ešte nemáte, stiahnite (a vytlačte) si pracovné listy, kde máte na svoj zoznam "prečo" miesto. 

Alebo použite obľúbený zápisník, telefón, tablet, počítač či čistý papier. Tak, ako vám to najviac vyhovuje.

Každý z nás má horšie dni. V týchto dňoch je vaše „prečo“  pripomienkou vašich cieľov a dôvodov, prečo ste sa rozhodli vydať na túto cestu.

Utorok 7.5.2024

Dnes sa pozrieme na to, čoho sa najviac bojíte. Čo vám bráni postupovať vpred. A nasledujúce dni si ukážeme techniky, ako strach prekonať. 

Strach je prirodzenou súčasťou ľudského života. Predstavuje vnútornú reakciu na potenciálne hrozby alebo neznáme situácie. Je to emócia, ktorá nás upozorňuje na riziko a vedie nás k opatrnosti.

Keď sa strach stane prekážkou, ktorá vám bráni v pokroku alebo životnom šťastí, je čas ho prekonať.

Strach aktivuje vašu "bojuj alebo utekaj" reakciu. Je fyziologická odpoveď vášho tela na vnímané nebezpečenstvo. V modernej spoločnosti však väčšina strachov nie je spôsobená fyzickými hrozbami. 

V dnešnej dobe bojujete napríklad s týmito strachmi:

  • Sociálne strachy
    Obava, že nebudete prijatí alebo obľúbení. Strach z verejného vystupovania. Strach z prezentácie na sociálnych sieťach.
  • Emocionálne strachy
    Obava z nesplnenia očakávaní. Či už vlastných alebo očakávaní ostatných. Úzkosť vyvolaná neistotou budúcnosti alebo nepredvídateľnými zmenami v živote.
  • Psychologické strachy
    Pocit, že nie ste dostatočne dobrí. To môže mať za následok nízku sebaúctu a sebavedomie. Strach z úspechu. Paradoxne, niektorí ľudia sa boja dosiahnutia úspechu kvôli očakávaniam a zodpovednosti, ktoré s tým môžu prísť.

A presne tak je to aj v podnikaní. V bežnom podnikaní sa nemusíme brániť fyzicky. Útokom alebo bojom.

Ale máme strach, čo o našich produktoch alebo podnikaní povie okolie. Máme strach, že urobíme chybu alebo nám ujde životná šanca.


DNEŠNÁ ÚLOHA

So všetkou úprimnosťou k sebe, napíšte si zoznam strachov.


Úloha napísania zoznamu strachov môže znieť ako jednoduché cvičenie. Ale má hlboký dopad na osobný rast a sebapoznanie. Keď si napíšete zoznam toho, čoho sa bojíte, je to prvý krok k tomu aby ste postupne tieto strachy prekonali

Toto cvičenie vám pomôže:

  • Uvedomiť si a uznať vaše strachy
    Mnohé z vašich obáv sú neustále potlačované alebo ignorované. Sú pod povrchom a ovplyvňujú vaše rozhodnutia bez toho, aby ste si to uvedomovali. Ich uznaním na papieri ich robíte hmatateľnými a ľahšie s nimi budete pracovať.
  • Vytriediť a zoradiť podľa dôležitosti
    Keď sú vaše strachy jasne napísané, môžete začať pracovať na ich prekonávaní. Podľa toho, ako veľmi vás ovplyvňujú. A čo všetko kvôli nim nerobíte.
  • Zníženie úzkosti
    V niektorých prípadoch jednoduché vypísanie strachov môže pomôcť znížiť pocit úzkosti. Pretože to, čo je napísané už nie je také strašidelné :)

Ako objaviť to, čoho sa bojíte

Objavovanie vlastných strachov si vyžaduje čas, ticho a úprimnosť. Nájdite si miesto bez vonkajších rozptýlení.

1. Prvým krokom k objaveniu strachov je uznať, že strach je prirodzenou súčasťou každého z nás. Nemusíte sa cítiť zahanbene alebo oslabene svojimi obavami. Naopak, prijatie strachu, ako súčasti života otvárate cestu k jeho pochopeniu a prekonaniu.

2. Premýšľajte o situáciách, kedy ste cítili strach alebo úzkosť. Čo boli spúšťače?

3. Keď identifikujete konkrétne strachy, opýtajte sa sami seba, prečo tieto obavy cítite. Často sa ukáže, že naše najhlbšie strachy sú zakorenené v skorších životných skúsenostiach alebo výchovných vzorcoch. 

4. Buďte k sebe úprimná a láskavá :)

Tip do budúcnosti

Strachy môžete identifikovať najčastejšie počas bežného dňa. Napríklad vidíte na sociálnych sieťach, že niekto robil živé video. Ale okrem myšlienky "živé video je skvelé pre prezentáciu mojich výrobkov", prídu aj myšlienky:

  • nebudem vedieť plynule rozprávať,
  • určite dostanem nepríjemnú otázku,
  • nemám peknú pleť na živé vystúpenie,
  • ... každý máme vlastné strachy.

V tej chvíli sa zastavte a uvedomte si "toto je môj strach". Zapíšte si konkrétnu situáciu, vaše pocity a myšlienky.

Po určitom čase sa môžu začať ukazovať vzory. Možno zistíte, že vaše obavy súvisia s určitými typmi rozhodnutí alebo fázami vášho podnikania.

Keď svoj strachy identifikujete, môžete začať pracovať na ich prekonávaní. 

V nasledujúcich dňoch si ukážeme niekoľko techník, ktoré pomáhajú vaše strachy prekonávať. Určite žiadnu z techník nevynechajte.

Pravdepodobne sa v niektorých dňoch nebudete pri zvládaní úloh citiť úplne komfortne. To je v poriadku. Prekonávanie dlhoročných strachov nie je jednoduchá úloha. Ale keď ste sa už do výzvy pustili, využite túto šancu. 

Streda 8.5.2024

Včera ste si napísali svoj zoznam strachov, dnes ich budeme triediť do kategórii.

Prečo je dobré strachy triediť?

Triedenie je proces, ktorý vám pomáha stať sa pánmi svojich strachov. Namiesto toho, aby ste nechali strachy ovládať vás.

Pomáha stanoviť si priority a zamerať sa na to, čo je najdôležitejšie. Zistíte, že mnohé z vašich obáv sú len výsledkom vnútornej kreativity, ktorú ste využili na vymyslenie vlastného strachu. Môžete ich prekonať zmenou myslenia.

Rozdelenie vám pomôže identifikovať, či sú vaše strachy reakciou na reálne vonkajšie situácie. Alebo sú skôr odrazom vnútorných obáv a úzkostí, ktoré možno nemajú pevný základ v realite.

Niektoré strachy môžu mať bezprostredný vplyv na vaše osobné alebo profesionálne životy. Zatiaľ čo iné sú menej naliehavé. 

Keď viete, ktoré strachy sú naliehavejšie a ktoré môžete na chvíľu odložiť, ľahšie naplánujete ich prekonanie.


DNEŠNÁ ÚLOHA

Rozdeľte svoje strachy podľa kategórií v pracovnom zošite.


Ako budeme strachy triediť?

  • Racionálne / Iracionálne
    Uvidíte, ktoré strachy sú založené na racionálnych základoch a ktoré sú skôr produktom vašich vnútorných presvedčení alebo predstáv.
  • Vyžadujú okamžitú pozornosť / môžu počkať
    Nie všetky strachy si vyžadujú okamžitú pozornosť. Niektoré sú urgentnejšie pretože majú väčší vplyv na vaše každodenné životy.
  • Môžem vyriešiť teraz / nezvládnem vyriešiť teraz
    Strachy, ktoré momentálne nemôžete alebo nechcete riešiť. Plánujete sa im venovať neskôr. Napríklad sú pre vás tak emocionálne silné, že potrebujete na ich prekonanie dlhší čas. To, že ich viete pomenovať je prvý významný krok.

Príklady racionálnych / iracionálnych strachov.

RACIONÁLNE STRACHY

Založené na logických argumentoch alebo dátach. Vždy existuje riešenie.

  • Strach z legislatívnych povinností.
    Tento strach má logický základ. Ak si nesplníte legislatívne alebo účtovné povinnosti, môže vás čakať pokuta. Riešenie je ešte pred začatím predaja, zlegalizovať svoje podnikanie. Aj pomocou profesionálnej firmy alebo účtovníčky.

IRACIONÁLNE STRACHY

Vytvorené vo vašej kreatívnej mysli. Nemajú logický základ ani žiadny dôkaz, že by sa mohli uskutočniť. Riešenie je v zmene vášho myslenia.

  • Strach, že nikto si nekúpi môj produkt.
    Ak nemáte hotový prieskum na dostatočne veľkej cieľovej skupine, nie je tento strach nijako logicky podložený. Je to iba váš osobný pocit.
  • Strach z toho, čo si o mne pomyslia iní.
    Tento a podobný strach je založený iba na vnútornej neistote a strachu z hodnotenia. Najlepšie čo môžete urobiť je, neklásť dôraz na názory iných. Vždy sa nájde niekto, komu sa nebude páčiť to, čo robíte. Nech už spravíte alebo nespravíte čokoľvek.

Strachy, ktoré zaradíte medzi iracionálne, sú často tie, ktoré na vyriešenie potrebujú najviac sebalásky a pozornosti. 

Vypracovanie úloh vnímajte ako investíciu

Nevnímajte riešenie týchto úloh iba ako ďalšiu povinnosť na vašom zozname. Zmeňte váš pohľad a začnete ich vnímať ako investíciu do seba. 

Tieto „malé" úlohy sú kroky na vašej ceste k osobnému rozvoju a úspechu.

S každým úspešne vyriešeným strachom, s každou chybou, z ktorej sa poučíte ste bližšie k tomu, stať sa tým, kým chcete byť.

Keď sa rozhodnete vnímať každú úlohu ako investíciu, začnete vidieť dlhodobú hodnotu vo všetkom, čo robíte. 

Výnosy z tejto investície prichádzajú vo forme skúseností, poznatkov a osobného rastu. Tie sú oveľa cennejšie ako akýkoľvek okamžitý zisk.

Keď vložíte čas a energiu do vypracovania úloh, pripomínajte si pravidelne svoje „prečo“.

Štvrtok 9.5.2024

Dnešná úloha vás možno na prvý pohľad trochu vystraší. Ale verím, že nakoniec ju budete považovať za veľmi oslobodzujúcu. Dokonca v niektorých chvíľach aj za zábavnú.

Dnes si k svojmu zoznamu strachov zapíšete, čo najhoršie sa môže stať, ak sa tento strach vyplní. Toto cvičenie je mimoriadne silné a má hlboký zmysel v procese prekonávania strachov.

Prečo by ste to mali robiť?

Keď si napíšete najhorší možný scenár, často zistíte, že výsledok nie je taký desivý. Toto cvičenie vám pomôže oslabiť moc, ktorú nad vami strach má. Umožní vám racionálnejšie a objektívnejšie zhodnotiť či sa máte naozaj čoho báť. Prípadne jeho riziká a dôsledky.


DNEŠNÁ ÚLOHA

Ku každému strachu z vášho zoznamu si napíšte to, čo najhoršie sa môže stať, ak sa váš strach vyplní.


Popíšte v detailoch, čo by sa stalo, ak by sa váš strach stal skutočnosťou. Snažte sa byť čo najkonkrétnejší

Keď máte popísaný najhorší scenár, položte si otázku:

Ako pravdepodobné je, že sa to naozaj stane?

Toto cvičenie vám ukáže, že niektoré z vašich strachov nemajú vôbec žiadne opodstatnenie. Pravdepodobnosť, že by sa splnil váš najhorší scenár je mizivá. Váš scenár svedčí jedine o vašej kreatívnej mysli, ktorá dokázala takýto príbeh vymyslieť.

Rovnako keď už viete, čoho sa najviac obávate, urobíte všetko preto, aby sa tak nestalo.

Obávate, že nezarobíte dosť financii? Viete, že toto je váš strach a urobíte všetko preto, aby sa nesplnil.

Napríklad:

  • dopredu sa finančne zabezpečíte na nejaký čas pred začatím podnikania,
  • budete popri rozbehu podnikania pracovať na polovičný úväzok,
  • nepôjdete do podnikania bezhlavo, ale dopredu si pripravíte plán,
  • pred začatím podnikania sa budete vzdelávať v marketingu a predajných technikách,
  • ...

Keď viete, čo je váš strach a čo najhoršie by sa mohlo stať, viete sa dopredu pripraviť. A tomu najhoršiemu scenáru sa vyhnúť.

Piatok 10.5.2024

Dnes váš čaká, pre niekoho, rýchla a jednoduchá úloha. Pre iného možno aj dosť náročná.

Je čas postaviť sa jednému z vašich strachov. Dnes si vyberiete jeden konkrétny strach, ktorý budúci týždeň spolu prekonáme. Nebude to hneď v pondelok. Až v stredu :) 


DNEŠNÁ ÚLOHA

Zo svojho zoznamu si vyberte strach, ktorý prekonáte ako prvý.


Ako si vybrať ten správny strach na začiatok?

Vezmite si pracovné listy alebo svoje poznámky. Hľadajte strach, ktorý spĺňa tieto požiadavky:

  • 1
    Zamerajte sa na ten, ktorý ste identifikovali ako racionálny.
  • 2
    Ten, ktorý vyžaduje vašu okamžitú pozornosť.
  • 3
    Ten, ktorý ste cítili, že môžete začať riešiť hneď.

Toto nie je čas na výber najťažšieho strachu. Nájdite taký, s ktorým môžete efektívne pracovať.

Zvážte, ktorý strach má vplyv na vaše každodenné fungovanie. Alebo vyberte strach, ktorý po prekonaní prinesie pozitívnu zmenu vo vašom živote.

Ten, ktorý sa vám zdá byť realisticky prekonateľný v krátkom čase. V pracovnom zošite máte pre napísanie vybraného strachu konkrétne miesto.

Ak máte naozaj veľký strach, vyberte si pre vás ten najjednoduchší.

Zatiaľ sa do prekonávania strachu nepúšťajte. Ešte vás čakajú dva dôležité kroky v pondelok a v utorok.

Mne sa vlastne do prekonávania mojich strachov nechce

Ak ste prišli k tomuto bodu, čítajte ďalej.

Prekonávanie strachov je jednou z najodvážnejších vecí, ktoré môže človek urobiť. Nie je to len o odhodlaní čeliť niečomu, čo vás desí. Tiež o objavovaní a rozširovaní vlastných hraníc, o osobnom raste a napokon o získavaní skutočnej slobody.

Chcete sa vlastnej slobody skutočne len tak vzdať?

Keď sa postavíte tvárou v tvár vašim strachom, učíte sa o sebe nové veci. Zisťujete, akú silu strývate pod povrchom a čo všetko ste schopní dosiahnuť. Každý prekonaný strach vás robí silnejšími a sebavedomejšími.

Keď sa naučíte čeliť a zvládať vaše strachy, stávate sa lepšími v rozhodovaní. Strach často vedie k impulzívnym alebo obmedzujúcim rozhodnutiam.

Zvládanie strachu je neoceniteľný proces, pretože život je plný výziev a nečakaných zvratov. Nikdy neviete, čo vás čaká zajtra alebo o mesiac.

Bez obmedzujúceho strachu, zvládnete všetko jednoduchšie.

Čo sa vám podarilo tento týždeň?

  • Viete prečo chcete podnikať.
    Silné dôvody, ktoré vám pomôžu prekonať ťažké chvíle.
  • Viete prečo ste sa zapojili do tejto výzvy.
    Motivácia plniť každodenné úlohy.
  • Máte zoznam svojich strachov.
    To, že ste ich pomenovali je prvým krokom na ich prekonanie.
  • Svoje strachy ste zaradili do kategórii.
    Viete, ktoré sú racionálne a majú riešenie. Iracionálne musíte spracovať vo svojej mysli. Poznáte tie, ktoré musíte riešiť hneď a ktoré počkajú. Pomenovali ste tie, ktoré nezvládnete prekonať hneď, ale v budúcnosti sa vám to určite podarí.
  • Napísali ste si najhoršie scenáre, ak by sa vaše strachy vyplnili.
    Keď poznáte to, čo najhoršie sa môže stať, viete zabezpečiť, aby sa to nestalo.
  • Viete, ktorý strach prekonáte ako prvý.

↓↓↓ Teším sa na vás 2. týždeň. Začíname 13.5 ↓↓↓