LETNÉ VZDELÁVANIE
júl 2025
Na tejto stránke nájdete postupne zverejnené všetky úlohy z programu Letné vzdelávanie za mesiac júl 2025.
1. júl 2025 - 1.deň
Úloha pre dnešný deň:
Napíšte alebo vylepšite svoje BIO / životopis / popis na sociálnych sieťach. Neváhajte ho hneď aj zverejniť.
Vysvetlenie a doplnenie:
Iba veľmi malé percento ľudí nakúpi vaše výrobky hneď potom, ako ich uvidí na sociálnych sieťach prvýkrát. Väčšina zákazníkov vám pred prvým nákupom musí začať dôverovať. Niekoho budete presviedčať týždeň, iného mesiac...
Sú aj zákazníci a zákazníčky, ktoré nakúpia až po roku a neskôr, odkedy začali sledovať vaše sociálne siete alebo videli fotografiu vášho výrobku.
Toto správanie je podvedomé a často si ho neuvedomujú ani zákazníci.
Aby ste dostali šancu na budovanie dôvery a presvedčenie, že vy ste ste tá správna značka a vaše výrobky sú naozaj tak kvalitné, musíte byť s človekom v pravidelnom kontakte. Na to nám slúžia sociálne siete.
Pravidelne ukazujete výrobky, zákulisie, vysvetľujete výhody a zverejňujete referencie až postupne človeka presvedčíte a uskutoční nákup.
Ako väčšina ľudí postupuje:
- Uvidí zaujímavú fotografiu na sociálnych sieťach,
- klikne na profil,
- prečíta si životopis a pozrie ostatné fotografie
- alebo pozrie ostatné a potom si prečíta životopis.
Na základe fotografii a životopisu sa rozhodne či vás bude sledovať. Dnes sa budeme venovať životopisu. Ak človeka nepresvedčí odchádza preč.
Dodržujte tieto pravidlá:
Jasne, stručne, konkrétne. Používajte krátke vety.
Za niekoľko sekúnd sa musím dozvedieť:
- Čo vyrábate a pre koho.
- V čom sú vaše výrobky výnimočné.
- V čom je výnimočná vaša značka.
- Čo mám urobiť - výzva na akciu.
Výzva na akciu - zákazníkom musíte povedať, čo chcete aby spravili. Klikli na celú ponuku, napísali vám správu, vyplnili dotazník... Výzvu na akciu môžete meniť podľa potreby.
Príklad č.1:
- Detské oblečenie z certifikovanej bio bavlny.
- Pre chlapcov aj dievčatá 1-5 rokov.
- Ušité s láskou na Slovensku.
- Od mamičiek pre mamičky.
- Pozrite si celú letnú kolekciu.
Čo robím? Šijem. Pre koho? Pre deti - chlapci aj dievčatá vo veku 1-5 rokov.
V čom sú výrobky výnimočné? Iba z certifikovanej bio bavlny - zdravotne nezávadné.
V čom je výnimočná značka? Vyrobené na Slovensku. Vyrábajú mamičky takže rozumejú potrebám detí aj mamičiek.
Čo má človek urobiť? Kliknúť a pozrieť si letnú kolekciu.
Príklad č.2:
- Prírodná kozmetika vyrobená na Slovensku.
- Vegan, bezlepková, netestovaná na zvieratách.
- Posielame do celej EÚ.
- Vyskúšajte vzorky alebo menšie balenia.
Čo robím? Vyrábam prírodnú kozmetiku na Slovensku.
Pre koho? Pre ľudí, ktorým záleží na sebe aj na zvieratách.
V čom som výnimočná? Moja kozmetika neubližuje prírode, zvieratám ani vám a vašej pokožke. Moju kozmetiku môžete používať aj keď nežijete na Slovensku.
Výzva na akciu: Nemusíte sa báť - kúpte vzorky a malé balenie na skúšku.
2. júl 2025 - 2.deň
Úloha pre dnešný deň:
Nájdite na sociálnych sieťach 5 úspešných značiek, ktoré vyrábajú handmade výrobky.
Pri každej značke si zapíšte:
- 3 body, ktoré sa vám na ich sociálnych sieťach páčia všeobecne (dajte na prvý pocit).
- 3 body, ktoré sa vám na ich sociálnych sieťach nepáčia všeobecne (dajte na prvý pocit).
- 3 príspevky - fotografie, ktorými sa inšpirujete pri vytváraní svojich fotografii.
- 3 videá - Reels, ktorými sa inšpirujete pri natáčaní svojich kratších alebo dlhších videí.
- 1 bod - inšpirácia, ktorú ste nikdy na sociálnych sieťach neskúšali. (Fotografia, video, príbeh, nová funkcia, popis... ).
Úloha do budúcnosti: Začnite sledovať ich sociálne siete a pravidelne sa inšpirujte.
Vysvetlenie a doplnenie:
Hľadajte na sociálnych sieťach, ktoré bežne používate.
Značky môžu byť slovenské, české aj zahraničné.
Aspoň jedna z 5 by mala vyrábať vašou technikou.
Ako hľadať? Jednoduchý spôsob je pomocou vyhľadávania hashtagov. Napríklad #madeinslovakia #rucnerobene #dnestvorim #madeinczech #etsysellers
Pozor! Inšpirovať sa neznamená kopírovať. Inšpirácia znamená, že vám napadne to, ako by ste príspevok (fotografiu, video, využitie funkcie) mohli urobiť svojim spôsobom.
Prečo by ste sa mali inšpirovať úspešnými značkami:
- Kreatívne nápady iných, môžu stimulovať vašu vlastnú kreativitu. Môžete vidieť, ako iné značky fotografujú, píšu príspevky a využívajú rôzne formáty sociálnych sietí. To vám pomôže zlepšiť vaše vlastné schopnosti.
- Sledovanie úspešných profilov, ktoré sa zameriavajú na rovnakú cieľovú skupinu ako vy, vám pomôže lepšie pochopiť, čo vaše publikum chce a aké príspevky ho bavia.
Príklady úspešných slovenských značiek:
Do zoznamu som zaradila aj influencerky, ktoré majú menšie handmade značky, ale ich sociálne siete sa oplatí sledovať.
- Abraka
- AidaStyle
- Ammyla
- Dajana Rodriguez
- Dulcia Natural
- Dyona
- FakeFolk
- Jaroslava Wurll Kocanova
- Kvitok
- Láskovo
- LucyPug
- Lull Loungewear
- Magaela
- Mile
- Petra Toth
- Ponio
- Rivica
- Soaphoria
- Tvoriť a ľúbiť
- a mnoho ďalších ...
3. júl 2025 - 3.deň
Úloha pre dnešný deň:
Vymyslite minimálne 3 platené doplnkové služby k svojim výrobkom. Ideálne také, ktoré môžete do ponuky zaradiť ešte dnes. Alebo tento týždeň 🙂
Vysvetlenie a doplnenie:
Čo sú doplnkové služby?
Napríklad:
- Personalizovanie výrobku
Vyšijete, namaľujete, vyryjete, vygravírujete alebo akoukoľvek inou technikou umiestnite meno či iniciály na výrobok. Rovnako môže ísť o prezývku, krátky text či dôležitý dátum. Text je možné umiestniť na viditeľné aj vnútorné strany výrobku. Napríklad vnútro kabelky alebo zadná strana opasku. Nositeľ sa bude cítiť výnimočne. Väčšinou účtované podľa dĺžky textu. - Výmena niektorých častí alebo komponentov
Napríklad výmena zapínania náušníc za antialergické alebo podľa výberu zákazníka (zlato, striebro...).
- Čistenie a obnova
Vyčistenie šperkov, obnova opotrebovaných častí kabeliek, oblečenia, pracky na opasku... Zákazník si nemusí kupovať nový výrobok, vymeníte či opravíte mu iba niektoré časti. - Darčekové balenie
Pre narodeninových, meninových oslávencov, dôležité výročia, svadbu... záleží od vašich výrobkov a cieľovej skupiny. - Doručenie priamo obdarovanému
Výrobok zašlete priamo na adresu obdarovaného a kupujúci ušetrí čas. Výborné využitie ak obdarovaný nežije v tom istom meste ako kupujúci. - Čokoľvek navyše
Čo by ste vedeli na svojom výrobku zlepšiť, doplniť, zmeniť, ale nerobíte to pretože by sa navýšila cena alebo by vám to zabralo čas? Ponúknite to, ako platenú doplnkovú službu. - Rozšírená záruka
Zákonom daná 2 ročná záruka platí aj pre ručne vyrobené výrobky. Ak ste si kvalitou svojich výrobkov istá, ponúknite možnosť zakúpenia dlhšej záruky 3, 4, 5 rokov...
Prečo ponúkať doplnkové služby?
- Zvýšenie príjmov
Toto je najdôležitejšia výhoda. Doplnkové služby vám môžu priniesť ďalšie príjmy nad rámec základnej ceny výrobku. - Zlepšenie zákazníckych skúseností
Doplnkové služby môžu zlepšiť skúsenosti zákazníka. Ukážete, že vám ide o viac než len o predaj výrobkov. Po nákupe bude mať príjemnejší pocit a to znamená, že sa rád vráti opäť. - Odlíšenie od konkurencie:
Doplnkové služby môžu byť tým, čo odlišuje vašu značku od konkurencie. Môžu pomôcť vašim výrobkom vyniknúť na preplnenom trhu a poskytnúť zákazníkom dôvod, prečo si vybrať práve vás. - Zvýšenie hodnoty značky
Poskytovaním doplnkových služieb demonštrujete, že vaša značka je viac ako len výrobok - je to komplexný zážitok. Čo zvýši hodnotu celej značky.
Zákazník sa už u vás rozhodol nakúpiť, už vám dôveruje. Preto bude ochotný zaplatiť za služby, ktoré:
- zlepšia zážitok,
- ušetria čas,
- výrobok bude originálnejší,
- urobia ešte väčšiu radosť obdarovanému.
4. júl 2025 - 4.deň
Úloha pre dnešný deň:
Nájdite 3 svoje najlepšie príspevky na sociálnych sieťach a pripravte ich recyklovanú verziu.
Vysvetlenie a doplnenie:
Nemusíte neustále vymýšľať nový a nový obsah. Príspevky, ktoré boli úspešné, môžete uverejniť opäť - recyklovať.
Pravidlá recyklovania príspevkov:
- Recyklovaný príspevok uverejnite vždy až po dlhšom čase (minimálne 2-3 mesiace).
- Neuverejnite presne to isté. Vymeňte fotografiu, upravte text...
- Príspevok s fotografiou môžete teraz spracovať ako video alebo ako carousel (viacero fotografii za sebou - maximálne 10). A naopak.
Nemusíte sa báť zverejniť podobný príspevok. Sociálne siete ukazujú vaše príspevky iba malému počtu fanúšikov.
Ak by ho aj konkrétny fanúšik už videl, pri tom množstve obsahu, ktorý denne vidíme na sociálnych sieťach, je iba malá šanca, že by si ho pamätal. Váš príspevok nebude úplne rovnaký.
Fanúšikovia prichádzajú a odchádzajú. Pre nových fanúšikov bude tento príspevok novinkou.
Ďalšie možnosti recyklovania:
Reels z Instagramu môžete použiť ako:
- reels na Facebooku,
- príbeh na Instagrame, Facebooku, TikToku,
- video na TikToku,
- video pin alebo nápadový pin na Pintereste.
Z pinu na Pintereste pripravíte:
- príbeh na Instagrame, Facebooku, TikToku,
- reels s jednou fotografiou,
- klasický príspevok na Facebook alebo na Instagram.
Z carouselu urobíte:
- reels, kde budú iba fotografie,
- nápadový pin,
- viacero príspevkov s jednou fotografiou.
Blogový článok rozdeľte a máte hotové texty k niekoľkým príspevkom alebo ho prerozprávajte vo videách.
Toto je iba niekoľko príkladov. S obsahom (fotografie, videá, texty...), ktorý ste pripravili už v minulosti, sa môžete takto kreatívne hrať. Používať ho znova na tej istej alebo na ostatných sociálnych sieťach.

Príspevky recyklujte pravidelne aj v budúcnosti. Ušetríte množstvo času a dôležité informácie sa dostanú k väčšiemu počtu ľudí.

7. júl 2025 - 5.deň
Úloha pre dnešný deň:
Zabezpečte svoje účty na sociálnych sieťach proti odcudzeniu a zneužitiu. Účty vašej značky aj súkromné účty.
Vysvetlenie a doplnenie:
Ak sa to nestalo priamo vám, určite ste už počuli o prípadoch ukradnutia a zneužitia účtov na sociálnych sieťach.
Nie je to falošná správa. Bola by veľká škoda, ak by ste svojim sociálnym sieťam venovali čas, energiu aj peniaze a potom by ste o nich prišli.
Podvodníci využívajú cudzie účty na propagáciu svojich produktov a služieb. A bohužiaľ často aj platenú reklamu. Niekedy sa stane, že o tom ani dlhšiu dobu neviete.
Nechcem vás vystrašiť alebo odradiť od používania sociálnych sietí. Práve naopak. Ukážeme si ako svoje účty zabezpečiť, aby ste ich mohli s radosťou používať.
Obozretnosť a dodržiavanie pravidiel platí aj pre vaše súkromné účty. Dôvod je ten, že ich máte alebo budete mať s účtami svojich značiek prepojené.
Túto úlohu určite nepreskočte, bez ohľadu na počet fanúšikov, patrí medzi najdôležitejšie.
Základné pravidlá bezpečnosti:
- Aktivujte si dvojstupňové overenie
Pre bezpečnosť vašich účtov určite odporúčam dvojstupňové overenie. Znamená to, že pri prihlásení z každého cudzieho zariadenia (iný ako váš mobilný telefón, kde máte stiahnutú aplikáciu a sociálnu sieť cez neho pravidelne využívate) bude potrebný kód zaslaný do vášho mobilného telefónu.
- Využívajte bezpečnostné aplikácie
Bezpečnostné aplikácie fungujú podobne, ako dvojstupňové overenie. Keď sa vy alebo niekto bude chcieť prihlásiť do vášho účtu, zo zariadenia, ktoré bežne nepoužívate, bude musieť zadať bezpečnostný kód. Kód vytvorí aplikácia a je platný väčšinou iba 30 sekúnd.
Vyskúšajte napríklad aplikáciu Duo Mobile.
- Vaše prihlasovacie údaje sú súkromnou informáciou.
Nikdy ich nikomu nehovorte, a ak by vás aj niekto vyzýval, nikdy mu ich neposielajte. Neukladajte si ich do prehliadača ani spoločného počítača.
- Neprihlasujte sa do svojich účtov prostredníctvom verejných WiFi sietí.
- Neprihlasujte sa do aplikácii
Aplikácie, internetové obchody, členské sekcie... ponúkajú často možnosť jednoduchého a rýchleho prihlásenia (alebo založenia účtu) cez sociálne siete.
Určite sa tomu vyhnite a prihlasujte sa pomocou emailu. Je to dlhšie, ale tisíckrát bezpečnejšie. Ak sa prihlásite pomocou aplikácie, dávate jej prístupy, ktoré môžu byť ľahko zneužité.
Skontrolujte si do akých aplikácií sa prihlasujete pomocou Facebooku. Všetky, ktorým 100% nedôverujete, odporúčam zrušiť.
Váš súkromný profil → Vpravo hore → Nastavenia a súkromie → Vaša aktivita a povolenia → Aplikácie a weby

Kontrola aplikácií na Instagrame
Kliknite na váš profil → tri čiarky úplne vpravo hore → Vaša aplikácia a médiá → Webové povolenia → Aplikácie a weby
- Určite si silné heslo a raz za čas si ho zmeňte.
A zároveň nepoužívajte rovnaké heslo na všetkých sociálnych sieťach, v e-mailoch a podobne.
- Chráňte si počítač a mobilný telefón pred vírusmi a používajte antivírusový systém.
- Neprihlasujte sa odkazom, ktorý vám niekto pošle do e-mailu.
Aj keby to bol návrh na spoluprácu alebo za inú odmenu. Toto sú triky, ktoré sa používajú pri ukradnutí účtu. Vždy sa prihlasujte priamo len cez overenú aplikáciu konkrétnej sociálnej siete.
Bezpečnosť pri využívaní reklamy
Ak budete v budúcnosti investovať do Facebook alebo Instagram reklamy vyššiu sumu, môžete si založiť samostatný bankový účet.
Tento účet bude slúžiť iba na výdavky z reklamy. Nebudete mať na ňom prostriedky navyše. Niektoré banky ponúkajú ponúkajú účty zadarmo.
Na platbu za reklamy využívajte iba platobnú kartu k tomuto účtu.
Praktické kroky ochrany účtov
Facebook súkromný účet
- zapnite si dvojstupňové overenie,
- zapnite si upozornenie na nové prihlásenie.
Váš súkromný profil → Vpravo hore → Nastavenia a súkromie → Kontrola nastavení súkromia → Ako si zachovať bezpečnosť
účtu.
Po dokončení nastavení (heslo, dvojstupňové overenie, upozornenie na prihlásenie) by ste mali vidieť:

- zapnite si dvojstupňové overenie
Kliknite na váš profil → tri čiarky úplne vpravo hore → Centrum účtov → Účty → Heslo a zabezpečenie → Dvojstupňové
overenie → Vyberte váš Instagram účet.
- zapnite si dvojfaktorové overenie
Váš účet → Nastavenia → Zabezpečenie a prihlásenie → Dvojfaktorové overenie.
TikTok
- zapnite si 2 krokové overenie
Váš účet → vpravo hore 3 čiarky → Nastavenia a súkromie → Security → 2-step verification.
8. júl 2025 - 6.deň
Úloha pre dnešný deň:
Veľmi podrobne si definujte vašu cieľovú skupinu a ideálneho zákazníka.
Vysvetlenie a doplnenie:
Aby ste mohli písať príspevky, natáčať videá aj vyrábať nové produkty, musíte vedieť pre koho to robíte. Iba vtedy budú vaše príspevky oslovovať tých správnych ľudí, ochotných s radosťou nakupovať.
Najskôr teória potom úloha.
Čo je cieľová skupina
Cieľová skupina je skupina ľudí, u ktorých je najpravdepodobnejšie, že budú mať reálny záujem o vaše produkty a budú si ich môcť dovoliť. Určenie cieľovej skupiny je proces, v ktorom berieme do úvahy rôzne kritériá. Ako sú demografické charakteristiky (vek, pohlavie, vzdelanie, príjem), geografická poloha, sociálne a kultúrne faktory, životný štýl, záujmy a potreby.
Napríklad ak vyrábate šperky vaša cieľová skupina by mohla byť: skupina žien vo veku 25-45 rokov, ktoré majú záujem o módne trendy, hodnotia originalitu a kvalitu a sú ochotné zaplatiť za unikátne a ručne vyrábané produkty.
Čo je ideálny zákazník
Je fiktívna charakteristika najlepšieho potenciálneho zákazníka. Táto charakteristika je podrobnejšia a konkrétnejšia než cieľová skupina. Zahŕňa mnoho detailov, vrátane osobných vlastností, záujmov, hodnôt, motivácií, problémov a výziev, ktoré ideálny zákazník môže mať. Ideálnemu zákazníkovi môžete dať meno, aby bol ešte reálnejší.
Napríklad:
Martina, 30-ročná dizajnérka interiéru z Bratislavy.
Martina je kreatívna duša, ktorá si váži originálnosť a individualitu. Jej štýl je kombináciou moderných a vintage prvkov.
Má silný zmysel pre estetiku a hľadá jedinečné kúsky, ktoré dopĺňajú jej jedinečný štýl.
Potreby a záujmy: Hľadá jedinečné, kvalitné šperky, ktoré by zvýraznili jej osobitý štýl a kreativitu. Martina uprednostňuje kúsky, ktoré sú ručne vyrábané a majú príbeh. Chce vedieť, kto stojí za výrobou šperkov, aké materiály sa použili a ako bol výrobok vyrobený.
Hodnoty: Martina si váži originalitu a kreativitu. Cení si ručnú prácu a je ochotná zaplatiť za produkty, ktoré sú vyrobené s láskou a starostlivosťou. Má radi autentickosť a chce podporovať umelcov a remeselníkov, namiesto nákupu masovo vyrábaných výrobkov.
Nákupné správanie: Martina je ochotná investovať do kvalitných šperkov a jej rozhodovacie procesy pri nákupe sú založené na dôkladnom výskume. Sleduje rôznych umelcov a remeselníkov na sociálnych sieťach a je aktívna v komunite zameranej na ručne vyrábané a jedinečné produkty.
Rozdiel medzi cieľovou skupinou a ideálnym zákazníkom
Cieľová skupina je širšia kategória, ktorá zahŕňa väčšiu skupinu ľudí. Zatiaľ čo ideálny zákazník je podrobnejšia charakteristika konkrétnej osoby v rámci tejto skupiny. Pomocou cieľovej skupiny si určíte, na koho chcete zamerať svoje marketingové a predajné aktivity.
Ideálny zákazník vám potom pomáha lepšie porozumieť potrebám, záujmom a motivácii týchto ľudí. Vďaka tomu môžete lepšie prispôsobiť svoje produkty, písať príspevky, natáčať videá a pod.
Považujte cieľovú skupinu a ideálneho zákazníka za dva nástroje. Obidva nástroje sú dôležité a fungujú najlepšie, keď sú používané spoločne.
Vypracovanie úlohy:
Pomôže vám keď si urobíte prieskum súčasných zákazníkov.
- Kto sú vaši súčasní zákazníci?
- Čo majú tieto osoby spoločné? (Vek, pohlavie, lokalita, atď.)
- Ktoré výrobky z vašej ponuky sú najpopulárnejšie a prečo?
- Aké problémy tieto produkty riešia pre vašich zákazníkov?
Určenie cieľovej skupiny
- Pohlavie:
- Vek:
- Kde žijú vaši zákazníci? (Mesto, dedina, rodinný dom, byt.)
- Aké je ich zamestnanie a príjem?
- Aké sociálne média používajú?
- Kde nakupujú?
- Aké sú ich nákupné návyky?
- Aké sú ich hodnoty a presvedčenia?
- Aké sú ich potreby a problémy, ktoré vaše produkty môžu vyriešiť?
- Kde sa vaši zákazníci zvyčajne informujú o produktoch, ktoré potrebujú? (Online, v tlači, cez priateľov a rodinu, atď.)
- Aké sú záujmy a koníčky vašich zákazníkov?
- Aký životný štýl vedú vaši zákazníci?
Určenie ideálneho zákazníka
- Aký je vek vášho ideálneho zákazníka / zákazníčky?
- Aké má pohlavie?
- Kde váš ideálny zákazník žije?
- Aké je jeho/jej vzdelanie?
- Aké je jeho/jej zamestnanie?
- Aký je jeho/jej príjem?
- Aký je jeho/jej rodinný stav? (slobodný, ženatý, rozvedený, atď.)
- Má deti? Koľko? Vek detí?
- Nakupuje vaše výrobky pre svoje deti?
- Aké sú jeho/jej záujmy a koníčky?
- Aké sociálne siete používa?
- Kde zvyčajne nakupuje?
- Ako sa rozhoduje pri nákupe? (cena, kvalita, značka, recenzie, atď.)
- Aké sú jeho/jej hodnoty a presvedčenia?
- Aký životný štýl vedie váš ideálny zákazník?
- Aké sú jeho/jej potreby a problémy, ktoré vaše produkty môžu vyriešiť?
- Ako často nakupuje produkty, ktoré ponúkate?
- Akú hodnotu hľadá v produktoch, ktoré ponúkate?
- Ako by ste opísali jeho/jej osobnosť?
- Čo jeho/ju motivuje k nákupu?
- Kde získava informácie o nových produktoch alebo službách?
- Ktoré značky a spoločnosti obdivuje a prečo?
- Čo jeho/ju odrádza od nákupu?
- Aké sú jeho/jej obavy pri nákupe produktov, ktoré ponúkate?
- Čo je pre ňu pri nákupe najdôležitejšie?
- Čo očakáva od značky, ako je vaša?
- Ktoré marketingové kanály na ňu najviac zapôsobia?
- Akú rolu hrá v rozhodovacích procesoch domácnosti?
- Aké sú jeho/jej ciele a sny a ako vaše produkty môžu pomôcť dosiahnuť jeho/jej ciele?
9. júl 2025 - 7.deň
Úloha pre dnešný deň:
Použite v dnešnom príbehu jednu nálepku, ktorú ste doteraz nepoužili. Nálepky nájdete na Facebooku aj na Instagrame. Naučte sa nálepky používať pravidelne.
Vysvetlenie a doplnenie:
Pre algoritmus sociálnych sietí je veľmi dôležité, aby fanúšikovia na vaše príbehy (aj všetky príspevky) reagovali. Dávali vám srdiečka, like, zdieľali, komentovali...
Keď budú reagovať pre algoritmus to znamená, že sú vaše príbehy pre fanúšikov zaujímavé / zábavné / poučné a bude ich ukazovať ďalším. A to je to čo chceme.
Reakciu v príbehoch najjednoduchšie dosiahnete pomocou nálepiek.
Sú veselé, zábavné a na vyjadrenie reakcie niekedy stačí fanúšikovi jeden klik.
Ak máte ešte len málo fanúšikov a na vaše nálepky nereagujú, určite to nevzdávajte. Vytvárajte kreatívne príbehy a fanúšikovia sa časom so svojou aktivitou pridajú.
Dôležité je tiež vedieť, že úspech je vyjadrený iba v malých percentách. Pri účtoch, ktoré niečo predávajú, sú bežné priemerné pozretia príbehov a následné reakcie pod 5% z celkového počtu fanúšikov.

Otázky
Pomocou otázok nahliadnu do zákulisia vašej tvorby. Budete prekvapení, čo všetko vašich fanúšikov zaujíma.
1.Vy položíte otázku a fanúšikovia odpovedajú.
Spýtajte sa napríklad na názor na nový výrobok alebo ako sa im páči farebná kombinácia, ktorú ste použili.
- Spýtajte sa fanúšikov na ich názor na nový produkt.
- Zistite aký obsah ich na vašom profile najviac baví alebo čo by ich zaujímalo.
- Nechajte ich rozhodnúť medzi dvoma variantami produktu, doručenia…
- Vypýtajte si referencie.
- Dajte im možnosť spýtať sa na čokoľvek.
- Využite otázky na usporiadanie rýchlej súťaže.
2. Fanúšikovia sa pýtajú vás a vy odpovedáte.
Ak máte väčší počet fanúšikov, dajte im možnosť spýtať sa vás na niečo. Na ich otázky odpovedzte v ďalšom príbehu.
Odpovede môžete napísať alebo odpovedať priamo, tak že natočíte video. Je to on-line spôsob rozhovoru, ktorý si môžu pozrieť všetci.

Kvíz
Pomocou kvízu dáte fanúšikom na výber 3 - 4 možnosti. A zistíte, aké sú ich preferencie. Fanúšikovia majú kvízy veľmi radi. Pobavia sa a zároveň sa niečo nové dozvedia.
Usporiadajte kvíz o:
- zákulisných informáciách vašej firmy,
- odvetví v ktorom podnikáte,
- kategórií vašich produktov,
- konkrétnom produkte.
Správne odpovede môžete odmeniť zľavou alebo pomocou kvízu usporiadať súťaž.
Kliknete na svoj konkrétny uverejnený príbeh, potiahnite hore a spolu s odpoveďami sa vám zobrazia presné štatistiky a výsledky ankety či kvízu. Odpovede môžete opäť zdieľať vo svojom príbehu.

Odkaz
Pomocou nálepky ODKAZ môžete do svojich príbehoch pridať odkaz na svoju web stránku, eshop alebo blog.
Na Facebooku nie je nálepka odkaz. Kliknite na Zobraziť viac v pravom menu a potom Odkaz.
Keď hovoríte o konkrétnom výrobku alebo službe, pridajte odkaz priamo na ňu. Nepridávajte odkaz na úvodnú stránku. Zákazníkovi musíte nákup vždy čo najviac zjednodušiť. Čím menej kliknutí za nákupom, tým lepšie.

Odpočítavanie
Využijete ju pri predstavení nového výrobku, služby alebo kolekcie. Pomôže zvýšiť zvedavosť fanúšikov. Pripomenutí konca alebo začiatku zľavy, špeciálnej ponuky či poštovného zadarmo.
pripomenutí live vysielania, ktoré chystáte.

Hashtag
Pomocou nálepky Hashtag môžete použiť jeden hashtag. Nálepku s vašim hashtagom nechajte viditeľnú a zakomponujte ju do grafiky príbehu.
V príbehoch je dovolené použiť až 5 hashtagov. Jeden pridajte pomocou nálepky a ďalšie ako klasický text. Tento text s hashtagmi môžete schovať za fotografiu alebo inú nálepku.

Hudba
Na ozvláštnenie môžete do svojich príbehov pridať aj hudbu, ktorá vie tiež veľmi dobre navodiť tú správnu emóciu. Dôležité je, ale uvedomiť si, že mnoho ľudí pozerá príbehy bez zvuku (v práci, v škole, v MHD).
Preto nie je výber hudby to, na čo by ste sa v príbehoch mali primárne zamerať. Nálepka hudba je iba doplnok.

Emotikony
Ďalšou z možností, ako zvýšiť reagovanie fanúšikov sú nálepky vyjadrujúce emóciu. Emotikoni v nich môžete meniť podľa potreby.
Pridávajte ich napríklad do príbehov, v ktorých nepoužívate iné reakčné nálepky (anketa, kvíz, otázky).

Vlastné
Vytvorte pre fanúšikov výzvu pomocou nálepky vlastné. Uverejnite fotografiu alebo video. Vyberte nálepku vlastné a dopíšte svoju výzvu.
Napríklad, aby sa odfotili s vašim výrobkom napísali o sebe zaujímavý fakt.

Lokalita
Nachádzate sa na trhoch, zaujímavom mieste alebo uverejňujete recenziu od zákazníka z konkrétneho mesta? Určite označte lokalitu. Príspevky s označením lokality majú o 79 % väčšiu interakciu.

Zmienka
Táto nálepka slúži na označenie iného profilu. Vaši zákazníci ju využijú napríklad keď budú robiť recenziu na váš produkt alebo rozbaľovať balíček s objednávkou.
Keď vás pomocou tejto nálepky označia, Instagram vás upozorní a vy bude môcť ich príbeh zdieľať v tom vašom. Určite to urobte, aby aj ostatní videli vášho spokojného zákazníka.

GIF
Keď potrebujete osviežiť príbeh, použite nálepku GIF.
Pomocou správne zvolených slov vyhľadáte zaujímavé, zábavné alebo doplňujúce obrázky a grafiky.
Vyhľadajte napríklad leto, prázdniny, kvety... anglické slová poskytujú viac výsledkov, ako slovenské.

Galéria
Využijete ju, ak budete chcieť do príbehu vložiť viacero fotografií a nie iba jednu.
Kliknite opakovanie na vloženú fotografiu a jej tvar sa zmení. Na výber máte obdĺžnik, štvorec, hviezdu aj srdiečko.
10. júl 2025 - 8.deň
Úloha pre dnešný deň:
Upravte jeden popis produktu pre všetky 4 typy zákazníkov. V budúcnosti upravte aj ostatné popisy výrobkov.
Vysvetlenie a doplnenie:
Rozhodovanie o nákupe je komplexný proces a každý zákazník je jedinečný. Ale na zjednodušenie, zákazníkov rozdeľujeme do 4 skupín, podľa toho, ako sa rozhodujú pri nákupe.
Popis vašich výrobkov by mal poskytovať informácie pre všetky 4 typy zákazníkov - skupiny.
Prečo? Ak konkrétny typ zákazníka nenájde informácie, ktoré hľadá, formou, ktorá mu vyhovuje odchádza preč. A vy ste o neho prišli.
Racionálni zákazníci
Títo zákazníci dôkladne analyzujú všetky dostupné možnosti a porovnávajú ich na základe ceny, kvality, hodnoty a ďalších faktorov, skôr než sa rozhodnú pre nákup.
Chcú sa uistiť, že dostanú najlepšiu možnú ponuku a že ich rozhodnutie je logicky odôvodnené.
Ak chcete osloviť týchto zákazníkov, musíte byť transparentná, poskytnúť im všetky potrebné informácie a dokázať, že váš produkt je najlepšia voľba.
Pre týchto zákazníkov píšeme dlhý popis, aby tam našli to, čo potrebujú vedieť. Nezabudnite na všetky výhody vášho produktu.
Impulzívni zákazníci
Impulzívni zákazníci nakupujú na základe okamžitých pocitov alebo túžob.
Nie sú toľko zaujatí porovnávaním produktov alebo hľadaním najlepšej ponuky, ako skôr túžbou uspokojiť svoje potreby okamžite.
Aby ste zaujali týchto zákazníkov, musíte ich osloviť na emocionálnej úrovni a ukázať im, ako môže váš produkt okamžite zlepšiť ich život.
Veľmi dobre reagujú na zľavy a limitované ponuky.
Do popisu napíšte, ako sa bude cítiť pri nosení vašich šiat. Ako mu váš vankúš či váza spríjemní interiér. Ako si vychutná kávu z vášho hrnčeka.
Ľudskí zákazníci
Títo zákazníci kladú veľký dôraz na názory a skúsenosti iných ľudí pri rozhodovaní o nákupe. Skôr než sa rozhodnú pre nákup, hľadajú recenzie, hodnotenia alebo odporúčania od iných zákazníkov alebo dôveryhodných zdrojov.
Značky, ktoré chcú osloviť týchto zákazníkov, by mali venovať veľkú pozornosť budovaniu silnej online reputácie a poskytovať zákazníckym recenziám vysokú prioritu.
K popisom svojich výrobkov pridajte hodnoverné recenzie zákazníkov alebo odkaz, kde ich je možné nájsť.
Porovnávajúci zákazníci
Potrebujú vedieť najdôležitejšie informácie a vlastnosti výrobku na začiatku. Nezvyknú čítať dlhý popis. Váš produkt v jeho očiach buď je alebo nie je lepší ako iný.
Pre týchto zákazníkov píšeme základné zhrnutie ako prvú časť popisu. Do zhrnutia napíšte základné a najdôležitejšie informácie a vlastnosti.
Tieto typy zákazníkov nie sú vylučujúce sa. Je pravdepodobné, že jeden zákazník môže vykazovať vlastnosti viacerých typov v závislosti od situácie, produktu, o ktorom sa rozhoduje.
Zhrnutie:
Aby vám dôverovali všetky 4 typy zákazníkov váš popis musí obsahovať:
- Zhrnutie najdôležitejších vlastností hneď na začiatku.
- Podrobný výpis všetkých vlastností a výhod.
- Vyvolať emócie a túžbu. Zákazník si musí vedieť predstaviť pozitívne pocity, ktoré mu váš produkt prinesie.
- Reálne a hodnoverné recenzie. Skúsenosti s vašim produktom.
Napríklad:
Ručne vyrábaný prsteň z 925/1000 striebra s jaspisom. Skvelý výber pre modernú, štýlovú ženu. Vyrábame vo všetkých veľkostiach na objednávku.
Unikátny prsteň je vytvorený s precíznou pozornosťou k detailom. Jaspis je bezpečne uchopený v srdci prsteňa, ktorý je vyrobený z najkvalitnejšieho 925/1000 striebra.
Prsteň vás doslova očarí! Jemne vyrezávaný a nádherný jaspis uprostred vytvára jedinečný vzhľad, ktorý zaručene pritiahne pozornosť.
Očarujte svoje okolie týmto nádherným prsteňom, ktorý je neustále chválený našimi zákazníkmi. "Jedinečný a krásny! Stále dostávam komplimenty!" - recenzia od našej spokojnej zákazníčky Eriky.
Povrch prsteňa je ošetrený špeciálnou technikou, vďaka čomu je odolnejší proti poškodeniu a vyblednutiu. Tento šperk je perfektným doplnkom k akejkoľvek príležitosti a dodá vášmu outfitu eleganciu a štýl.