Nič nepredávam. Kde robím chybu? – 1. časť

Kde robím chybu? Je jedna z veľmi častých otázok, ktoré od vás dostávam. A preto som sa tejto téme rozhodla venovať v dvoch nasledujúcich článkoch.

Prečo v dvoch článkoch? Pôvodne som myslela, že sa všetky informácie zmestia do jedného. Ale je ich tak veľa, že som pre vás nakoniec pripravila články dva 🙂 .

Podrobne som rozpísala 8 základných okruhov, kde majú handmade tvorcovia problém pri predaji výrobkov. Ak sa vás niektorý určite netýka, jednoducho ho preskočte.

1. Kvalitný a originálny výrobok

Základom úspešného predaja, v každej oblasti, je kvalitný a originálny výrobok. V handmade tvorbe je originalita samozrejmosťou a zákazníci ju aj očakávajú.

Téma kopírovania a autorstva je medzi tvorcami aktuálna neustále. Bohužiaľ stále sú medzi nami takí, ktorí si vyberú ľahšiu cestu. A namiesto vlastných nápadov, iba okopírujú produkt niekoho iného.

Verím, že vás sa to netýka. Pretože kópiou iného výrobku v dlhodobej perspektíve určite nezabodujete.

Ako vymyslieť niečo nové keď nechcete kopírovať?

Kreativita, nové myšlienky a nápady vychádzajú z nášho vnútra. A inšpirácie, ktorú vidíme okolo seba. Niekoho inšpiruje nový materiál, farba alebo vzor na látke, iného príroda alebo zákazníkova objednávka.

Keď nápad neprichádza vezmite do ruky ceruzku, papier a kreslite, čo vám napadne. Chyťte do ruky hlinu alebo fimo hmotu a nechajte svoje ruky pracovať. Položte látku na figurínu a nový model je za chvíľu na svete.

Druhou možnosťou je, že budete robiť niečo úplne iné. Choďte sa prejsť, cvičte, upratujte, spravte s deťmi úlohy… Nápad niekedy príde vtedy, keď na neho nečakáme.

Nehľadajte inšpiráciu u iných, ale v sebe samej. Ak si dáte šancu, nový nápad sa určite objaví.

2. Fotografia, ktorá predáva

Pri predaji cez internet zákazník váš produkt nevidí. Nemôže ho chytiť, ovoňať, vyskúšať si správnu veľkosť. Jedinou možnosťou ako mu ho môžete ukázať je fotografia alebo video.

A to si mnoho predajcov neuvedomuje. Jedna fotografia spredu na predstavenie výrobku naozaj nestačí. Zákazníka zaujíma ako výrobok vyzerá zozadu (oblečenie, kabelky, šperky…), zospodu (kabelky, topánky… ) a tiež vnútro či podšívka.

Spomeňte si koľkokrát výrobok obrátite z každej strany, keď nakupujte fyzicky v obchode. Dajte túto možnosť aj svojim internetovým zákazníkom. Čim viac fotografií z rôznych strán tým lepšie.

Ukážte ako vyzerá výrobok na skutočnom človeku alebo v reálnom priestore.

Poznáme 2 základné druhy fotografie. Produktovú alebo umeleckú. Produktovú fotografiu spoznáte ľahko. Výrobok na nej vyzerá rovnako ako v skutočnosti. Väčšinou ide o jednoduchú fotografiu s bielym alebo jednofarebným pozadím.

Zákazník vďaka nej presne vidí čo kupuje. A po rozbalení balíčka by ho nemalo nič prekvapiť. Nevýhodou produktovej fotografie je, že väčšinou nevyvoláva žiadne alebo len veľmi malé emócie. A tie sú pri nákupnom rozhodovaní kľúčové.

Naopak úlohou umeleckej fotografie je pomocou emócií vyvolať túžbu. Túžbu vlastniť výrobok na fotografii. Napríklad na fotografií zákazníčka uvidí krásnu modelku vo vašich šatách/ náhrdelníku/ náušniciach…

Správna umelecká fotografia zabezpečí aby si zákazníčka podvedome myslela, že aj ona bude vďaka vašim šatám rovnako krásna.

Modelkami môžu byť skutočné ženy, pre ktoré sú vaše výrobky určené. Začnite hľadať v rodine. Mama, sestra, švagriná…

Pokračujte medzi priateľkami a kolegyňami, ktoré sú fanúšičkami vašej tvorby. Motivovať ich môžete napríklad svojimi výrobkami a samozrejme peknými fotografiami 

Alebo fotografia útulnej obývačky a vašimi handmade vankúšmi. Hlavným cieľom fotografie je aby si zákazníčka myslela, že vďaka vašim vankúšom bude jej obývačka rovnako útulná. Ktorý druh fotografie teda potrebujete? Obidva alebo ich kombináciu.

Umelecká fotografia v zákazníkovi vyvolá túžbu, a preto na vašu fotografiu klikne. Produktová mu ukáže ako váš výrobok vyzerá v skutočnosti. 

3. Popis dopĺňa, čo na fotografii nie je vidieť

Rovnako ako pri fotení produktov, aj pri písaní popisu si musíte uvedomiť, že zákazník váš produkt naživo nevidí. Preto je dôležitosť popisu pri predaji cez internet hneď za fotografiou. Iba vďaka nemu môžete zákazníkovi povedať všetko, čo nie je na fotografii vidieť a pred kúpou ho bude určite zaujímať.

V popise určite nezabudnite na:

  • Presné rozmery

Dĺžka, šírka, výška, priemer… každý výrobok si vyžaduje svoj špecifický rozmer. Ak predávate oblečenie, neuvádzajte iba číslo 36, 38… alebo písmeno S, M… Presnými rozmermi uvedenými pri každej veľkosti sa vyhnete časovo a finančne náročnej výmene tovaru. Pri kabelkách je určite dôležitá aj ich hmotnosť a formát, ktorý sa do nich pohodlne zmestí A4, A3 a pod.

  • Farbu

Aj pri najkvalitnejšej fotografií môže vzniknúť menšia či väčšia farebná odchýlka. Opisom farby sa vyhnete nedorozumeniu po kúpe tovaru. A to je predsa to, čo všetci chceme. Spokojnosť zákazníka.

  • Materiál

Z ktorého je produkt vyrobený. Ak je výrobok z viacerých materiálov, určite vypíšte všetky. Upozornite na potencionálne alergény. Najmä pri výrobe kozmetiky.

  • Techniku výroby

Opíšte zákazníkovi, akou technikou alebo postupom bol váš produkt vyrobený. Z fotografie to nemusí byť úplne zrejmé.

Zároveň dopredu odpovedajte na všetky otázky, ktoré by zákazníka mohli napadnúť.

  • Je váš výrobok originál, alebo ich rovnakých vyrábate viac?
  • Koľko kusov a aké farby sú ihneď k odberu?
  • Je možné na zákazku zmeniť farbu alebo materiál?
  • Ako dlho vám bude trvať vyrobiť výrobok presne podľa zákazníkových požiadaviek?
  • Požadujete pri zákazkovej výrobe zálohu alebo celú platbu vopred?
  • Pri šperkoch… Dajú sa vymeniť komponenty za antialergické? Ak áno, nezabudnite napísať cenu tejto služby.
  • Poskytujete doplnkové služby? Gravírovanie nápisu do šperku, vyšitie mena na oblečení…

Ku každému výrobku patria špecifické otázky, pričom na ich zodpovedanie by ste v jeho popise nemali zabudnúť.

Skúste sa na fotografiu svojho výrobku pozrieť tak, ako keby ste ju videli prvýkrát. Čo všetko by vás zaujímalo predtým, ako budete ochotný vytvoriť objednávku?

4. Komunikujete málo alebo vôbec

Na internete platí pravidlo, že ak o sebe a svojich výrobkoch nepoviete vy, ľudia sa o vás nemajú ako dozvedieť. Vo svojej dielničke alebo obývačke nemáte kameru, vďaka ktorej všetci uvidia, že ste urobili nový výrobok. Musíte im to oznámiť vy.

Celá komunikácia je iba o praxi. Čím viac budete so svojimi fanúšikmi komunikovať, tým ľahšie budú prichádzať ďalšie nápady na príspevky. Ale musíte začať.

Najlepšiu radu, ktorú vám môžem dať je: Zdieľajte to, čo práve robíte. Čo vyrábate, o čom rozmýšľate, čo vás potešilo, prekvapilo…

Bežný deň zo života handmade tvorcu. To je to, čo vašich fanúšikov zaujíma.

Napríklad:

  • Čo práve vyrábate.
  • Hotové výrobky.
  • Referencie od zákazníkov.
  • Aké novinky chystáte.
  • Všetko o nákupe a zložení materiálu.
  • Príprava na handmade trhy.
  • Ako balíte a odosielate balíčky.
  • Nová pomôcka, ktorá vám pri výrobe pomôže.

Informácie o vašich bežných handmade činnostiach striedajte s dôležitými informáciami (termíny doručenia, dovolenky…) a až nakoniec s priamym predajom.

Chcete vedieť prečo sa vám nedarí, tak ako by ste chceli? Neviete, kde robíte chybu? Ja vám to poviem. Analyzujem všetky vaše reklamné a predajné aktivity a poviem vám kde robíte chybu. Kliknite sem pre viac informácií >>>

Pokračovanie s ďalšími 4 okruhmi, už čoskoro 🙂

Petra Rusnáková - Som handmade tvorca
Milujem handmade tvorbu, fascinuje ma online marketing. A všetko robím s úsmevom na tvári.
Som autorkou ebooku Zarábajte online predajom handmade výrobkov >>> a ebooku zdarma 10 tipov, kde na internete predávať svoje handmade výrobky >>> vďaka ktorým sa handmade tvorcom darí úspešne predávať ich výrobky na internete.
Viac o mne sa dozviete tu >>>

Napísať mi môžete na petra@somhandmadetvorca.sk

Všetky informácie a novinky nájdete na facebooku >>>

Svoje výrobky môžete bezplatne propagovať v našej facebook skupine >>>
Sledujte ma na Instagrame >>>
Komentáre