Tento článok vznikol na základe vašich otázok. Keď ste dlhoročný predajca už si niekedy ani nepamätáte, čo všetko ste museli riešiť na začiatku. Pri internetovom predaji sú možnosti dopravy a balenia výrobkov vždy veľkým otáznikom. Pripravila som pre vás podrobný prehľad tých najpoužívanejších, s ich výhodami aj nevýhodami.
Prečítajte si článok nižšie alebo pozrite video.
Posielanie klasickou poštou je medzi handmade tvorcami pravdepodobne najrozšírenejšie. Pobočky pošty sa nachádzajú aj v tých najmenších mestečkách a dedinách.
To znamená, že k nim máte prístup vy ako odosielateľ, ale aj zákazník. Ak zásielku nedoručí pani poštárka, zákazník si ju ľahko vyzdvihne a nemusí cestovať ďaleko.
Ďalšou výhodou je cena. Stále je oveľa nižšia ako pri kuriérovi a pravdepodobne ešte dlho bude.
Ja osobne som s poštou nikdy nemala zlé skúsenosti. Ak vznikol problém, väčšinou nastal na strane zákazníka. Neprebratie zásielky a podobne.
Viem však, že nie všetci máte len pozitívne skúsenosti. Aby ste sa vyhli nepríjemným situáciám, dodržujte týchto pár pravidiel:
Klasickú zásielku (do 2 kg, potom je to už balík) môžete zaslať obyčajne alebo doporučene. Obyčajne znamená, že po odovzdaní zásielky na pošte už o nej strácate prehľad. A nie len vy, ale aj pracovníci pošty. Triediacim procesom postupuje ďalej k adresátovi. Preto sa môže ľahko stratiť.
Ak náhodou narazíte na nepoctivého zákazníka, jednoducho povie, že zásielku nedostal. A vy nijako nemôžete dokázať opak.
O doporučených zásielkach máte neustály prehľad. Každá doporučená zásielka má svoje číslo a vy ju môžete sledovať online.
Stačí ak zadáte číslo sem tandt.posta.sk a systém vám ukáže kedy a kde ste zásielku podali. Kedy dorazila na poštu prijímateľa. Aj či bola doručená pani poštárkou alebo si ju zákazník vyzdvihol na pošte osobne.
A vďaka tomu nepoctiví zákazníci nemajú veľkú šancu.
Pri doporučených zásielkach musíte ručne vypísať sprievodný lístok alebo jednoducho podať zásielku online. Slovenská pošta má vypracovaný systém na online podávanie zásielok a balíkov eph.posta.sk.
Jeho používanie je zdarma a ušetrí vám čas strávený na pošte. Vytvoríte si účet, zadáte svoje údaje a potom už len postupne vypisujete údaje prijímateľa.
Ak máte stálych zákazníkov, systém si ich adresy zapamätá. Niekoľkými kliknutiami si zvolíte prvú triedu, krehké doručenie, poistenie alebo dobierku. Tiež si zapamätá vaše číslo účtu, takže ho nemusíte neustále opakovať. (Číslo účtu kam vám pošta pošle peniaze z dobierky. Peniaze budete mať na účte po niekoľkých pracovných dňoch od doručenia zásielky.)
So systému si môžete tiež vytlačiť adresné štítky. Ja osobne túto možnosť využívam. Vyzerá to profesionálne. A na pošte je zásielka podaná jedným pípnutím. (Adresné štítky môžete kúpiť na internete. Vždy je lacnejšie zakúpiť väčšie množstvo.)
Najväčšou výhodou podávanie zásielok online je nižšia cena 🙂
Tak ako pri všetkom, musíte sa so systémom naučiť pracovať. Ale potom to už bude hračka.
Doporučená zásielka má automatické poistenie straty do výšky 14 Eur. Preto ak posielate drahšiu zásielku je lepšie využiť doplnkovú službu poistenia. Ja ju využívam ak zasielam tovar vyššej hodnoty ( 50-80 Eur a viac).
Najväčšou výhodou kuriérov podľa mňa je, že nemusíte nikam chodiť. Žiadne státie v dlhých radoch na pošte. Balíček kuriér vyzdvihne aj u vás doma.
Na Slovensku existuje niekoľko kuriérskych spoločností, záleží len na vás, ktorú si vyberiete. Svojho kuriéra má aj Slovenská pošta.
Každá kuriérska spoločnosť má svoj systém na posielanie zásielok. Podobný ako Slovenská pošta.
Pri registrácií zadáte svoje údaje. Pri posielaní zasa údaje zákazníka a všetky služby, ktoré chcete využiť (dobierka, možnosť platby kartou pre zákazníka, sobotné doručenie…).
Tiež môžete zásielku podľa čísla sledovať. Záleží od konkrétnej spoločnosti, ale zásielky sú väčšinou do určitej sumy poistené.
Adresné štítky sú pri kuriérskych spoločnostiach povinné. Nie je možné vypísať adresu na obálku ručne. Dôvodom sú ďalšie automatické údaje, ktoré pomáhajú zásielku doručiť.
Začiatok s kuriérskou spoločnosťou je opačný ako pri Slovenskej pošte. Na poštu môžete prísť, podať zásielku, zaplatiť a odísť.
S kuriérskou spoločnosťou musíte pri dlhodobej spolupráci uzavrieť zmluvu. Neplatíte pri posielaní každej zásielky zvlášť, ale raz mesačne vám príde faktúra za všetky zásielky spolu.
Ako prvé si urobte prieskum. Nezáväzne si vypýtajte cenník a podmienky spolupráce od viacerých spoločností. A na základe vlastných preferencií sa rozhodnite, ktorá vám bude najviac vyhovovať.
Ďalšiu možnosť ponúka napríklad Packeta. Najväčší rozdiel v porovnaní so Slovensko poštou a kuriérskymi spoločnosťami je v tom, že zákazník si musí zásielku vyzdvihnúť na vopred vybranom mieste. Nie sú to však pobočky pošty, ale môže ísť napríklad aj o bežné predajne.
Ideálne by bolo ak by sa vaši zákazníci mohli rozhodnúť, aká forma dopravy im viac vyhovuje.
Pripravte si ceny za zasielanie Slovenskou poštou, vybranou kuriérskou spoločnosťou alebo inou formou. Je veľa zákazníkov, ktorým nevadí zaplatiť vyššiu sumu za komfortné doručenie kuriérom.
V tejto časti nebudem opisovať originálne handmade balenie, ktoré ste pripravili ako doplnok k výrobku. Ale naopak vonkajší obal, ktorý má výrobok po ceste ochrániť.
Balenie zásielok záleží najmä od veľkosti. Menšie výrobky sa zmestia do klasických bublinkových obálok. Väčšie do krabíc či krabičiek.
Ak vyrábate krehký tovar, napríklad keramiku alebo výrobky zo skla… výborne vám poslúži bublinková fólia.
Obálky, krabičky, bublinková fólie… nie sú lacnou záležitosťou, ak ich kupujete v papiernictve za rohom. Ale ak ich kúpite vo väčšom množstve vyjdú vás pár centov. Vyskúšajte napríklad Top-obaly.sk, Obalkovo.sk, Paketo.sk.
Obalový materiál nemusíte iba nakupovať. Odkladajte si ho z nákupov, ktoré robíte vy. Recyklovať môžete bublinkovú fóliu aj krabičky. Zákazníci váš ekologický prístup určite ocenia.
Poobzerajte sa po svojom okolí, či neobjavíte predajňu, výrobňu či inú firmu, ktorá nevyužité obaly vyhadzuje.
Takéto ponuky nájdete na Facebooku hneď v dvoch skupinách:
Obávate sa čo povedia vaši zákazníci, ak dostanú znovu použitý obalový materiál? Dajte im o tom vedieť dopredu pri popise výrobku alebo označte krabicu nálepkou a určite vás podporia. Nie ste si istý ako so zákazníkmi správne komunikovať? Ja vás to naučím >>>
Výhoda papiera je okrem ekologickejšej varianty v tom, že ho môžete nechať potlačiť logom alebo názvom svojej značky.
Dajte si vyrobiť rôzne druhy pečiatok a zákazníkovi balíček skrášlite. Rovnako môžete napísať na balíček osobný odkaz, ktorý rozbaľovanie spríjemní.
Ak už niečo vytlačiť naozaj potrebujete, použite recyklovaný papier. Jednoduché riešenia majú ten najväčší efekt.
Výber materiálu a dodávateľov je jedným z nevyhnutných krokov. A preto je veľká zodpovednosť na mieste.
Bez ohľadu na to akú formu dopravy a spôsob balenie budete využívať, musíte výrobok zabaliť tak, aby sa nepoškodil. Je lepšie použiť viac obalového materiálu, ako riešiť reklamáciu dopravy a vyrábať pre zákazníka nový výrobok.
Verím, že ste v článku našli zaujímavé tipy na balenie a posielanie. Ak chcete pre svoju tvorbu urobiť ešte viac, zlepšite svoj predaj a propagáciu. Vyberte si čo práve teraz potrebujete >>>