Prečo píšete blog? Prečo komunikujete cez sociálne siete? Aký je váš cieľ?

Minulý týždeň som dostala email, v ktorom sa mi jedna handmade tvorkyňa posťažovala, že jej blog nefunguje. Neprináša toľko zákazníkov, ako by chcela a len jej zaberá čas. A pravdepodobne s tým prestane. Bola som samozrejme zvedavá a tak som klikla. A musím vám povedať, že nefungovanie jej blogu ma neprekvapilo. Už na prvý pohľad bolo jasné v čom je problém. Všetko som pre vás spísala. Nerobíte tie isté chyby? 

Viete prečo to robíte?

Písanie blogu, pridávanie príspevkov na facebook či iné sociálne siete, propagovanie sa na handmade portáloch…to všetko sú aktivity, ktoré určite robíte. Ale viete prečo ich robíte? Čo je váš cieľ?

Je ním predať konkrétny výrobok? Alebo je vašim cieľom budovanie značky? Chcete zvýšiť vašu dôveryhodnosť? Získať ďalšie like na fan page? Predstaviť novú kolekciu?

Každý jeden článok či príspevok na sociálnej sieti, ktorý napíšete by mal mať svoj cieľ.

Mal by zapadať do dlhodobejšieho plánu vašej komunikácie a celkovej stratégie predaja.

Napríklad: Chystáte novú kolekciu na leto. Ale nezačnete ju propagovať v júli keď už máte všetky výrobky hotové a pripravené na predaj. Naopak ešte oveľa skôr. Ideálne v prípravnej fáze.

Niekoľko týždňov dopredu postupne začnite pridávať príspevky, že niečo chystáte. Pripravte článok zo zákulisia svojej tvorby. Ukazujte zákazníkom malé kúsky skladačky. Je to ako puzzle, kde výsledkom budú hotové výrobky a objednávky.

Cieľom je aby ste zákazníkov na novú kolekciu pripravili. Musíte v nich svojimi príspevkami vzbudiť zvedavosť a túžbu. Keď sa vám to podarí, hotové výrobky sa nakoniec budú predávať samé.

Poznáte cestu svojho zákazníka?

Zákazníci prídu na blog, prečítajú si článok a odchádzajú. Takto sa to deje väčšinou. Ale nie je to správne. V takomto prípade je váš blog naozaj len stratou času.

Ale ide to aj inak. Začnite premýšľať ako vaši budúci zákazníci. A vytvorte pre nich ideálnu cestu vedúcu k nákupu.

Cesta zákaznícka je súbor krokov, ktoré musí zákazník urobiť, s cieľom kúpy vášho výrobku. Čím bude kratšia, tým lepšie.

Ideálne by to mohlo vyzerať takto: Napríklad napíšete článok o vašej prírodnej kozmetike, ktorú balíte do recyklovaných obalov. V článku opisujete jej pozitívne účinky na telo, ale zároveň vyzdvihnete váš ekologický zámer.

Uverejníte článok na facebooku podporený reklamou. Keďže vyhľadávate nových zákazníkov, cieľovou skupinou budú ľudia, zaujímajúci sa o ekológiu, zloženie výrobkov a budúcnosť našej planéty.

Zákazník si klikne na reklamu. Prečíta si váš článok a zaujme ho. Ale neodchádza! Pretože ste do článku a na jeho záver umiestnili odkazy na predajné miesto.  ( Váš obchodík na handmade portáli, link eshop, kde sa vaše výrobky dajú zakúpiť, prípadne iné kontaktné údaje…). Dôležité je, že presne vie, čo má spraviť ak si chce výrobky bližšie pozrieť, alebo objednať.

A na záver príde objednávka.

Toto bol iba jednoduchý príklad, ako by to mohlo vyzerať. Samozrejme, nie každý zákazník príde až do cieľa. Väčšinou ide o isté percento. Ale ak vy takúto cestu nevytvoríte, objednávka nepríde.

Rovnako je to aj na sociálnych sieťach. Ak pridávate fotografie výrobkov, ale nenapíšete kde a ako si ich môže zákazník objednať, počet vašich zákaziek bude podstatne nižší.

Kontaktné údaje som musela hľadať

Kontaktné údaje sú ďalším krokom v objednávke. Často sa stane, že zákazník sa chce opýtať na podrobnosti o produkte. Má záujem o výrobu na mieru… ale nevie ako a kde vás kontaktovať.

Ak má veľký záujem určite si dá tú námahu a bude ich hľadať. No z vlastných skúseností viem, že na niektorých stránkach dá hľadanie naozaj zabrať.

Nie každý je však ochotný toto „hľadanie“ podstúpiť a odchádza preč.

Uľahčite to svojim zákazníkom. Všetky kontaktné údaje, odkazy na sociálne siete, váš web, obchodík na handmade portál…umiestnite viditeľne. A na viacerých miestach stránky, či blogu.

Píšete handmade blog? Tak píšte o handmade.

Život každého človeka, váš aj môj, sa skladá z niekoľkých dôležitých častí. Práca, koníčky, deti, domáce zvieratká… Pri komunikácií a propagácií by ste tieto oblasti nemali miešať. Ak píšete blog o handmade tvorbe, uverejňujte články z vášho handmade sveta. Ak píšete blog o starostlivosti o deti, mal by sa týkať ich.

Zákazník vás sleduje práve preto, že ho zaujíma vaša handmade tvorba a to čo s ňou súvisí. Inými témami môžete svojich čitateľov odradiť.

Váš handmade blog vnímajte skôr ako firemný blog, nie osobný. Politické názory, športové výsledky alebo opis vašej najnovšej diéty vhodný naozaj nie je.

Zhrnutie

1. Vaše články, príspevky na sociálnych sieťach a všetky ostatné aktivity musia mať cieľ. Zahrňte ich do dlhodobejšieho plánu propagácie a predaja.

2. Pripravte zákazníkovi ideálnu cestu smerujúcu k nákupu. Blogový článok bez smerovania na miesto predaja je naozaj strata času.

3. Kontaktné údaje musia byť na očiach.

4. Držte sa hlavnej témy blogu. Ak niečo do vášho handmade sveta nepatrí, nepatrí to ani na váš blog.


Viac tipov na blog, komunikovanie cez sociálne siete a predaj vašich výrobkov nájdete v ebooku Zarábajte online predajom handmade výrobkov >>>

Petra Rusnáková - Som handmade tvorca
Milujem handmade tvorbu, fascinuje ma online marketing. A všetko robím s úsmevom na tvári.
Som autorkou ebooku Zarábajte online predajom handmade výrobkov >>> a ebooku zdarma 10 tipov, kde na internete predávať svoje handmade výrobky >>> vďaka ktorým sa handmade tvorcom darí úspešne predávať ich výrobky na internete.
Viac o mne sa dozviete tu >>>

Napísať mi môžete na petra@somhandmadetvorca.sk

Všetky informácie a novinky nájdete na facebooku >>>

Svoje výrobky môžete bezplatne propagovať v našej facebook skupine >>>
Komentáre