Minulú stredu som mala opäť možnosť stretnúť sa s vami naživo. V spolupráci so Slovak Business Agency sa uskutočnila moja prednáška Kde predávať handmade – so zameraním na handmade portály.
Stretnutia s vami ma vždy veľmi potešia a otázky inšpirujú k napísaniu ďalších článkov. Ak ste sa prednášky nemohli zúčastniť, pripravila som pre vás zhrnutie tých najdôležitejších bodov.
Handmade portál je sprostredkovateľ predaja. Poskytuje vám online priestor na vytvorenie vášho vlastného obchodu.
To znamená, že si nemusíte kupovať vlastnú doménu (adresa webovej stránky), hosting (dátový priestor), systém na vytváranie webovej stránky ani platiť programátora či grafika.
Rovnako zabezpečuje technickú podporu, aby všetky procesy fungovali tak ako majú. Od založenia obchodu, pridávanie nových výrobkov, zaradenie do kategórií, proces predaja, spôsob komunikácie so zákazníkmi… až po možnosť pridávania vašich vlastných blogových článkov.
Úlohou handmade portálu je tiež zabezpečiť, aby na stránku chodil dostatočne veľký počet, tých správnych návštevníkov – budúcich zákazníkov.
Ale aby sa z návštevníka stal zákazník a kúpil si práve váš výrobok je už vaša úloha.
Väčšina handmade portálov si účtuje províziu z predaja vašich výrobkov. (Výška provízie sa pohybuje medzi 7-12% z ceny výrobku bez poštovného).
To znamená, že ak si niekto kúpi váš výrobok, musíte handmade portálu zaplatiť vypočítanú províziu. (Väčšinou to funguje tak, že handmade portál vám na konci mesiaca pošle faktúru, ktorú následne uhradíte.)
Na internete môžete nájsť veľa diskusií s nespokojnými tvorcami, ktorí provízie a platené služby handmade portálov ostro kritizujú a odsudzujú.
No nie je to opodstatnená kritika. Musíte si uvedomiť, že všetky služby, ktoré vám handmade portály poskytujú niečo stoja.
Každý handmade portál je firma, ktorá má svoje náklady na technické zabezpečenie, zamestnancov, priestory aj reklamu.
Bez platených provízií a doplnkových služieb by žiadny z týchto portálov neexistoval a ani vy by ste nedostali šancu predávať svoje handmade výrobky na internete tak jednoducho.
Ako som písala vyššie, handmade portál vám ako sprostredkovateľ predaja, poskytne všetko čo na predaj výrobkov potrebujete. Vy musíte návštevníka presvedčiť, aby u vás nakúpil.
Ak začneme od začiatku. Ako prvé si založíte obchod. Budete potrebovať názov, profilovú a úvodnú fotografiu, popis a obchodné podmienky.
Po vytvorení obchodu môžete začať pridávať prvý tovar. Kvalitná fotografia výrobku a popis sú základ. Určenie správnej ceny, spôsoby dopravy a platby, zaradenie výrobku do kategórií…
Nesmiete tiež zabudnúť na balenie výrobkov, odosielanie, komunikáciu so zákazníkom, vybavovanie prípadných reklamácií, aktualizovanie výrobkov a informácií.
A samozrejme aby ste sa vo veľkej konkurencií handmade portálov nestratili, nesmiete vynechať svoje reklamné aktivity.
To všetko ovplyvňuje váš predajný úspech alebo neúspech.
Väčšina handmade portálov pre vás pripravila podrobné návody na používanie. Bez ohľadu na to, či zakladáte svoj prvý obchod alebo už ste tak spravili, určite si ich podrobne preštudujte.
Návody vám nepomôžu iba pri technických otázkach, ale nájdete v nich aj množstvo tipov na vylepšenie svojich obchodov. Odpovede na najčastejšie otázky a tiež možnosti propagácie.
Áno tieto návody, podmienky používania a obchodné podmienky sú často dlhé. Ale ak to so svojim predajom myslíte naozaj vážne, prečítajte si ich aspoň raz. Stojí to za to.
Ďalšie časti prednášky, nájdete v nasledujúcom článku už čoskoro 🙂