Ak chcete svoje handmade výrobky predávať cez internet, bez kvalitnej fotografie to jednoducho nepôjde. Fotografie sú jedinou možnosťou, ako môžete svoje produkty zákazníkovi ukázať. Preto by mali byť, čo možno najkvalitnejšie spracované.
Nemusíte sa však báť, nie je potrebné, aby ste sa hneď stali profesionálnym fotografom. Stačí ak ich príprave venujete dostatok pozornosti.
Realistická fotografia je taká, z ktorej je hneď jasné, ako výrobok vyzerá v skutočnosti. Väčšinou sú to jednoduché fotografie na bielom pozadí. Majú praktickú úlohu.
Keďže zákazník si cez internet nemôže výrobok chytiť a poobzerať, mala čo možno najviac priblížiť skutočnosti.
Úlohou umeleckej fotografie je naopak vyvolať emóciu. V zákazníkovi by mala vyvolať túžbu. Túžbu váš výrobok vlastniť, nosiť, vyzdobiť si ním domov …
Napríklad ak sú na fotografií šaty a modelke to v nich veľmi svedčí, v zákazníčke by mala fotografia vyvolať pocit, že aj ona v nich bude tak dobre vyzerať. A keď je túžba vyzerať dobre dosť veľká, šaty si kúpi.
Umelecká fotografia zákazníka zaujme, čo je na začiatok veľmi dôležité. Realistická mu ukáže všetky reálne detaily, ktoré sú pre neho pri nákupe dôležité. Preto je ideálne skombinovať to najlepšie z obidvoch. Zaujať a zároveň ukázať to podstatné, čo produkt ponúka.
Vyfotografujte svoje výrobky na modelke v zaujímavom priestore, ale nezabudnite ani na zadnú stranu, podšívku a detaily šitia.
Na každej fotografií je, okrem samotného produktu, vidieť aj časť miesta, kde bola vyhotovená. Ak ste si mysleli, že na tých pár centimetroch štvorcových nezáleží, je to presne naopak. Prostredie môže fotografiu posunúť o niekoľko tried vpred alebo úplne zničiť.
Zabudnite na parkety či jednofarebnú stenu. Určite dobre spravíte, ak svoje výrobky vezmete na výlet mimo bytu. Choďte do parku, do starého centra mesta alebo k babke na záhradu. Nepochybne sa im tam bude páčiť.
TIP: Pri menších produktoch ako sú šperky, kabelky, detské oblečenie… použite ako pozadie rôzne materiály. Napríklad starú drevenú skrinku, látku, zaujímavý papier… Najdôležitejšie je aby pozadie nebolo výraznejšie ako výrobok. Bledé farby sú vždy lepšie ako pestrofarebné a tmavé.
Pre reálne zobrazenie farieb je najideálnejšie fotiť samotné produkty, ale aj ich detaily, pri dennom svetle. Bežná bytová žiarovka nikdy nevytvorí to správne osvetlenie a okrem toho budú na fotografií vidieť nechcené tiene.
TIP: Nechcený tieň môžete odstrániť pomocou obyčajného alobalu. Nalepte alobal napríklad na kartón a umiestnite ho oproti dopadajúcemu svetlu za fotografovaný výrobok. A tieň je preč 🙂
A samozrejme vypnite blesk. Je totiž to najhoršie, čo môžete pre svoju fotografiu použiť.
TIP: Odpozorujte kedy a v ktorej miestnosti je u vás doma najlepšie prirodzené svetlo. Záleží od toho na aké svetové strany smerujú vaše okná. U niekoho to môže byť skoro ráno, u vás naopak až poobede. Fotografovanie si pripravte na tento čas.
Prirodzené svetlo môžete nahradiť polo profesionálnym osvetlením s bielou žiarovkou. Na trhu nájdete rôzne druhy za rôzne ceny. Záleží len na vás koľko môžete investovať.
Najmä v zimných mesiacoch je osvetlenie výbornou náhradou prirodzeného svetla. A fotografovať môžete v ktorúkoľvek hodinu.
TIP: Ak vyrábate menšie výrobky, na fotenie môžete použiť aj foto box. Biele pozadie a svetlo je už v ňom zabudované. Foto box za dobrú cenu nájdete napríklad tu >>>
Domáce fotenie výrobkov sa môže zdať náročné, no určite nie je nemožné. Na začiatok nepotrebujete drahý profesionálny fotoaparát s ešte drahším objektívom.
Fotografujte so svojim mobilným telefónom. S väčšinou už dokážete vytvoriť nádherné fotografie, ktoré bežné oko od tých profesionálnych nerozozná.
TIP: Výborným pomocníkom je statív. Vďaka nemu už vaše fotografie nebudú nikdy rozmazané a pomôže aj vtedy keď budete fotiť na samospúšť. Statív za dobrú cenu nájdete napríklad tu >>>
Tak ako tvorba aj fotenie chce prax. Skúšajte, vymýšľajte, inšpirujte sa.
TIP: Sledujte úspešných tvorcov a zaujímavé profily napríklad na Instagrame. Nie nenavádzam vás na kopírovanie. Ale na zistenie koľko možností umiestnenia výrobku, pozadí a použitia rekvizít existuje.
– Detaily sú rovnako dôležité. Ak chcete svojim zákazníkom ukázať, že vaše produkty sú kvalitne spracované, zamerajte sa na drobnosti. Detailné fotografie kvality šitia či spôsobu uchytenia pomôžu zákazníkovi oceniť vašu kvalitnú ručnú prácu.
– Nezabudnite na to, čo nie je vidieť. Vždy odfotografujte aj podšívku, zadnú stranu náušníc či podrážku topánok. Ak niečo nie je na prvý pohľad vidieť, neznamená to, že to zákazníka nezaujíma.
– Ideálne je z jedného produktu vyhotoviť viacero fotografií z rôznych uhlov. Zákazník si ľahšie predstaví, ako výrobok v skutočnosti vyzerá. Tu určite platí čím viac tým lepšie.
– Skúste sa fotografiou, čo môžno najviac priblížiť skutočnosti. Ak predávate oblečenie vyfotografujte svoje výrobky na reálnom človeku alebo aspoň na figuríne. Ak náušnice, ukážte zákazníčkam ako vyzerajú na uchu.
– Ak je, aj napriek našim radám, fotenie výrobkov pre vás nočnou morou, dohodnite sa na fotení s niekým zo svojho okolia. Nemusí to byť hneď drahý profesionálny fotograf. Skúste nájsť niekoho, pre koho je fotenie koníček.
Nezabudnite, že každú fotografiu musí dopĺňať kvalitný opis. A aby vaša práca nevyšla nazmar, je potrebné ju ukázať čo možno najväčšiemu počtu ľudí z vašej cieľovej skupiny.
Ako to urobiť? No predsa komunikáciou na sociálnych sieťach. Tu nájdete kompletný návod ako na to >>>