Ako začať predávať handmade výrobky? Keď začínate s predajom vlastnoručne vyrobených produktov je množstvo vecí, na ktoré musíte myslieť. Preto som vytvorila tento článok, aby ste ich mali všetky pohromade.
Článok bude pre vás aj sprievodcom, ku ktorému sa môžete pravidelne vracať Nájdete tu všetky dôležité odkazy na články, videá a e-booky, ktoré vám podajú pomocnú ruku.
Ako prvý krok vás čakajú odpovede na 3 otázky:
Na otázku, čo budete predávať pravdepodobne poznáte odpoveď. Inak by ste na čítanie tohto článku asi nemali dôvod.
Pripravte si zoznam výrobkov, ktoré budete ponúkať na začiatok. Také, ktoré viete vyrobiť kedykoľvek a nebudete mať problém ani so zohnaním materiálu.
Výrobky aj technika, ktorou vyrábate sa môže časom zmeniť. Je to súčasť vývoja vás a vašej budúcej značky. A tak to v poriadku.
Keď viete, čo budete predávať je potrebné si určiť kto vaše výrobky bude kupovať. Kto bude váš zákazník, vaša cieľová skupina.
Prečo je to dôležité:
Ako správne určiť cieľovú skupinu nájdete v mojom e-booku >>>
Správne určenie cien jednotlivých produktov rozhodne o tom či bude vaše podnikanie úspešné alebo nie.
Ak nastavíte ceny príliš nízko, nebudete mať dostatok prostriedkov na materiál, odvody ani svoju výplatu. A v tom prípade vás podnikanie ani neuživí a časom ani nebude baviť.
Ďalšou chybou, ktorú začínajúci tvorcovia robia je, že síce nastavia cenu za výrobok správne, ale zabudnú, že zákazník neplatí iba za samotný výrobok.
Vyššia cena sa musí odrážať aj v balení výrobku a komunikácií so zákazníkom. Kúpa ručne robeného produktu by mala byť pre zákazníka zážitkom aj v najmenšom detaile.
Ako komunikovať aby zákazník nebol sklamaný si prečítajte v tomto článku >>>
Tipy na balenie a zasielanie nájdete v tomto videu:
Prečítajte si napríklad článok Ako v Amerike určujú ceny za handmade výrobky. Rovnaký návod môžete uplatniť aj u nás.
Podrobný návod na cenotvorbu aj s praktickým príkladom nájdete tu >>>
S cenotvorbou súvisí aj ďalšia dôležitá otázka. Akú formu legálneho predaja si vyberiete?
Existujú 3 základné formy predaja, ktoré si väčšinou vyberajú tvorcovia, umelci či remeselníci:
Nie je možné všeobecne odpovedať na otázku, ktorá forma je najlepšia či najvýhodnejšia. Každá má svoje výhody aj nevýhody. A vy sama si musíte vybrať, čo bude pre vás to pravé.
Nemusíte sa však báť, nič nie je trvalé. Ak časom zistíte, že vám konkrétna forma nevyhovuje, môžete ju zmeniť. Bude to chcieť zvládnutie menšej byrokracie, ale všetko sa dá.
Odpovede na najčastejšie otázky ohľadom legalizácie predaja vašich výrobkov nájdete v tomto článku >>>
Podrobný popis jednotlivých foriem, ich porovnanie aj návod na založenie nájdete v e-booku tu >>>
Dôležité upozornenie: Každý opakovaný predaj ( aj jedenkrát mesačne) je už považovaný za podnikanie. Nemôžete svoje výrobky legálne predávať len tak, bez toho aby ste si nevybrali niektorú z foriem podnikania.
Ako som už písala vyššie názov značky by mal súvisieť s vašou cieľovou skupinou a zároveň aspoň čiastočne odrážať vaše výrobky.
Názov značky bude ako vaše druhé meno. Najdôležitejšie aby sa páčil vám. Budete ho používať dlhé roky a všade sa s ním prezentovať.
Najideálnejšie je aby to bol originálny názov, ktorý nepoužíva nikto iný.
TIP: Zistite či je podľa vášho názvu voľná aj doména. A určite odporúčam zakúpiť ju, aj keď svoju vlastnú web stránku zatiaľ nechystáte. Môžete tak urobiť napríklad tu >>>
Ďalším dôležitým krokom po vybraní názvu je napísanie vlastného príbehu. Podrobný návod ako napísať príbeh, nájdete v článku tu >>>
Pri odpovedi na otázku akým spôsobom a kde budete predávať, vám opäť pomôže vaša cieľová skupina. Kde sa vaši budúci zákazníci nachádzajú? Kde nakupujú? Ktoré sociálne siete používajú?
Ak máte pocit, že práve vaše výrobky nie je možné predávať cez internet, spomeňte si na posledné mesiace. Cez internet je možné dnes predávať už všetko. A najmä niekedy je to jediný spôsob akým je predaj možný.
Pri predaji cez internet sú najdôležitejšie fotografie. Pretože spolu s videom sú jediným spôsobom ako môžete svoj výrobok svetu ukázať.
Podrobný článok ako fotiť vaše výrobky nájdete tu >>> Za 8 rokov písania tohto blogu, som ho aktualizovala už niekoľkokrát.
Základné sociálne siete sú určite Facebook, Instagram, Pinterest a dnes sa do popredia nepochybne dostal aj TikTok.
Určite neodporúčam pustiť sa do všetkých sociálnych sieťach naraz. Každá má svoje pravidlá, funkcie a postupy. Vyberte si jednu, naučte sa s ňou pracovať a až potom prejdite na ďalšiu.
Na Facebooku máte niekoľko možností. Dobré je určite využiť všetky. Ako základ musíte mať svoj súkromný profil. Pre svoju značku si založte Fan page.
Príspevky z Fan page môžete zdieľať na svojom súkromnom profile a určite nevynechajte aj prezentáciu v skupinách.
Ako správne predávať vo Facebook skupinách nájdete v tomto článku >>>
O Facebooku som na mojom blogu napísala viacero podrobných článkov. Všetky nájdete tu >>> Vyberte si ten, ktorý práve potrebujete.
Instagram patrí Facebooku. Preto ak chcete využívať všetky jeho funkcie musíte mať svoju Fan page na Facebooku prepojenú s účtom na Instagrame. Na Instagrame určite nepoužívajte na predaj osobný profil. Používajte firemný alebo profil tvorcu.
Rovnako ako o Facebooku, aj o Instagrame som už napísala viacero podrobných článkov. Ich zoznam nájdete tu>>>
V tomto videu nájdete zoznam najčastejších chýb, ktoré sa u tvorcov opakujú najčastejšie. Bude určite lepšie ak sa im vyhnete.
Kompletný návod na Instagram, najmä pre Instagram začiatočníkov, nájdete v tomto e-booku >>>
Pinterest sa od Facebooku a Instagramu líši najmä v tom, že nie je klasickou sociálnou sieťou. Funguje skôr ako výkonný vyhľadávač.
Jeho najväčšou výhodou je to, že príspevok neklesá dole a časom ho už nikto neuvidí. Ale vďaka ukladaniu na nástenky môže byť aktívny a prinášať vám zákazníkov dlhé roky.
Ja osobne som Pinterest začala správne používať iba minulý rok. A ľutujem, že som to neurobila už skôr.
Základný článok o fungovaní Pinterestu vás čaká tu >>> alebo si pozrite video.
Podrobný návod aby ste Pinterest používali správne a prinášal vám zákazníkov dlhé roky, nájdete tu >>>
Najdôležitejšia rada, ktorú vám môžem pri sociálnych sieťach dať je: Zdieľajte to, čo práve robíte. Ak vyrábate ukážte ako. Ak balíte a posielate, prezentujte ako bezpečne rýchlo a krásne zabalený príde váš výrobok.
Na sociálnych sieťach platí pravidlo, že by ste mali byť aktívna každý deň. A bohužiaľ alebo našťastie je to tak. Najčastejšiu otázku, ktorú mi v tejto súvislosti pokladáte je „O čom mám každý deň písať?“
Táto vaša otázka ma inšpirovala k vytvoreniu Kalendára sociálnych sietí. Nájdete v ňom 365 návrhov príspevkov na sociálne siete. Jeden na každý deň v roku. Ušetrí vám množstvo času a celý rok si už túto otázku nebudete musieť položiť.
Kalendár sociálnych sietí nájdete tu >>>
Handmade portál je webová stránka, kde si založíte svoj vlastný online obchodík. Ak cez neho niečo predáte, zaplatíte portálu províziu. Provízie sa na rôznych portáloch pohybujú medzi 8-12% z ceny produktu.
Najznámejší slovenský handmade portál je Sashe.sk. Český Fler.cz a medzinárodný Etsy.com. Návod na Etsy nájdete tu >>>
Výhodou handmade portálov je to, že na začiatku vám poskytnú technickú podporu a vlastný online obchodík si založíte v priebehu niekoľkých minút.
Vďaka handmade portálom budete mať priestor kam môžete zákazníka posielať s cieľom nakúpiť a kde uvidí celú vašu ponuku. Tiež referencie a blog, ak ho budete písať.
Dôležitú vec, ktorú si mnoho tvorcov neuvedomuje je, že handmade portál je zároveň aj vyhľadávač. Človek príde na handmade portál a keď ho hneď nezaujme niektorá z fotografií na úvodnej stránke, ako prvé napíše do vyhľadávania čo hľadá.
A tu nastáva okamih kedy algoritmus handmade portálu odporučí na prvých miestach váš produkt alebo produkty niekoho iného.
Pri výbere handmade portálu platí rovnaká rada ako pri sociálnych sieťach. Vyberte si na začiatku jeden. Naučte sa s ním pracovať a potom prejdite na ďalší.
Na začiatku si určite aspoň raz prečítajte pravidlá používania a doplnkové služby, ktoré vám konkrétny portál ponúka.
V porovnaní s handmade portálom má vlastná web stránka jednu veľkú výhodu. Tou je, že na nej nebudete mať žiadnu konkurenciu.
Na handmade portáli stačí jeden klik a človek hneď uvidí výrobky stovky ďalších predajcov. Na vašej stránke ste jediný predajca vy.
Samozrejme vlastná web stránka má aj nevýhody. Prvou je určite čas, ktorý musíte na začiatku investovať. Čas ak si web stránku budete vytvárať vy a peniaze, ak vám ju bude vytvárať niekto iný.
Druhou je zodpovednosť. Ak niečo nefunguje na handmade portáli riešiť to musia jeho správcovia. Ak sa pokazí vaša stránka, riešenie je na vás.
Toto bolo iba krátke zhrnutie. Podrobný článok ako vytvoriť vlastnú web stránku a ako na nej predávať handmade výrobky nájdete tu >>>
Je niekoľkonásobne ťažšie a časovo náročnejšie získať nového zákazníka ako predať tomu, kto už u vás nakúpil. A samozrejme bol spokojný.
Čo robiť aby sa k vám zákazník pravidelne vracal si prečítajte v tomto článku >>>
Potešte svojich verných fanúšikov a zákazníkov napríklad súťažou. Návod ako ju usporiadať nájdete v tomto článku >>>
Spokojného zákazníka môžete využiť na ďalší predaj. Jeho pozitívna referencia presvedčí ostatných je vaše výrobky sa oplatí zakúpiť a ste spoľahlivý predajca.
Ako získať referencie a kde ich zverejňovať, aby vám pomáhali predávať nájdete v tomto videu:
Uf článok je naozaj dlhý aj napriek tomu, že som nezachádzala som veľkých podrobností ako predávať handmade výrobky. V každej časti nájdete odkazy na dôležité články a e-booky, vďaka ktorým bude vaša cesta k vytúženej handmade kariére jednoduchšia a rýchlejšia.
Ak ste naozaj na začiatku, ako prvý vám určite odporúčam e-book Zarábajte online predajom handmade výrobkov. Nájdete v ňom podrobne rozpísané všetko o čom som písala vyššie.
Osobne by som ďalej pokračovala Kalendárom sociálnych sietí, ktorý považujem za svoj top produkt. Ušetrí vám obrovské množstvo času, ktorý môžete venovať tvorbe alebo oddychu.
A ďalej e-bookmi zameranými na jednotlivé sociálne siete. Zoznam mojich produktov nájdete tu >>>
Vzdelávacie videá postupne pridávam aj na Youtube >>> A samozrejme sa vidíme na Facebooku, Instagrame aj Pintereste.
Ak máte otázku, na ktorú ste v článkoch nenašli odpoveď, budem rada keď ju napíšete do komentára.