Handmade rozhovor: Vaša obľúbená Love Colors by Julianna Rencés Kovács

V septembrovej súťaži, na Fan Page Som Handmade Tvorca, bolo vašou úlohou napísať do komentára obľúbeného handmade predajcu. Meno, ktoré sa vyskytovalo najčastejšie, bolo Julianna Rencés Kovács a jej značka Love Colors.

Prečo je taká obľúbená, aké boli jej začiatky a čo je pre ňu v podnikaní najťažšie sa dočítate v dnešnom handmade rozhovore. 

Pre tých, ktorí ťa nepoznajú… predstav nám Love Colors

Volám sa Julianna Rencés Kovács. Som zakladateľkou ateliéru a zároveň dizajnérkou značky Love Colors. Popri práci stíham byť manželkou, matkou 3 úžasných chlapcov, psíčkarkou a domácou pani. Aby som sa náhodou nenudila 🙂

Love Colors nie je len dizajnérska značka. Nepovažujem ju za klasický concept brand. Tvorím tak pre deti, ako aj pre dospelých. A verím, že z mojej značky sa raz stane akýsi symbol pre úmyslenú módu.

Juliana Rences Kovacs Love colors

Love Colors bojuje proti ustáleným stereotypom. Hlavným zámerom značky je vytváranie ručne vyrobených kvalitných bytových textílií, dekorácií, posteľnej bielizne a mnoho iného. A tým prispieva k rozvinutiu silnej individuálnej osobnosti.

Okrem toho Love Colors môžeme pokladať za synonymum pre lásku, radosť, šťastie a všetko pozitívne. Učí nás nie len vidieť farby, ale aj cítiť a prežívať ich. Preto je Love Colors jedinečná.

Kedy a prečo si začala šiť?

Študovala som v Liberci, kde som na katedre textilného dizajnu skončila odbor odevného návrhárstva a dizajn šperkov. Po odovzdaní diplomovky som hneď nastúpila ako návrhárka do jednej svetoznámej českej firmy, ktorá vyrábala módnu bižutériu.

Tie tri roky, ktoré som tam pracovala, boli pre mňa po profesijnej stránke naozaj fantastické. Často sme chodili na rôzne módne výstavy a podujatia do miest ako Paríž, Frankfurt, Moskva. Naučilo ma to veľa, čo sa týka marketingu či vytvárania trendov. Vlastne dodnes z toho čerpám, keďže interiérový dizajn funguje na podobných princípoch.

V čase keď sa mi narodili deti, som si uvedomila, že na trhu chýbajú naozaj kvalitne spracované výrobky. Nielen pre deti, ale aj pre dospelých. Všetko sa vyrába rýchlo, z lacných materiálov, nehovoriac o nedôstojnom prístupe voči ľudom a ekológii.

Nechcela som ďalší nekvalitný výrobok z Ázie, ale hľadala som niečo originálne, kvalitné a samozrejme domáce. Nakoniec som to našla doma, pod mojim šijacím strojom.

Dnes sa venujem už len textilnej tvorbe, takže šperk sa u mňa dostal na druhú koľaj. Ale k estetike mám stále blízko. Moji zákazníci si odo mňa často pýtajú radu, ako postupovať pri zariaďovaní interiéru, ako zladiť jednotlivé dekoračné prvky a farby.

Prečo si sa prihlásila na textilný dizajn? Inšpiroval ťa v mladosti niekto z rodiny?

Moja stará mama z maminej strany bola krajčírka a ja som u nej v detstve trávila veľa času. Pamätám si, že som sa vždy tmolila okolo šijacieho stroja, kým ona pracovala. Babka mala klasickú pedálovú singerku , na ktorej neprestala šiť ani teraz ako 80 ročná.

Na 15. narodeniny som dostala môj prvý šijací stroj a odvtedy som si šila sama pre seba. Zo začiatku s babkinou pomocou a neskôr už sama, úročiac všetko, čo som sa od nej naučila.

Love Colors vankúše

Po starej mame z otcovej strany som zase zdedila umelecké sklony. Bola akademická maliarka. Moji rodičia ma vždy viedli k tomu, aby som si našla povolanie, ktoré ma bude skutočne zaujímať a napĺňať. Nikdy ma do ničoho nenútili. Chceli, aby som sa veciam venovala úprimne a s láskou, za čo som im veľmi vďačná.

Možno by som mala v živote väčšie istoty, keby som sa stala účtovníčkou alebo ekonómkou. Ale asi by to nebolo to pravé orechové. A neviem, či by ma taká práca dokázala naplniť pocitom spokojnosti.

Tento odkaz by som chcela odovzdať aj svojim deťom. Aby vedeli, že majú na výber. Je dôležité, aby to čo robia, robili vždy s láskou. Lebo potom sa tá energia násobí a dá sa čerpať ďalej.

Čo šiješ najradšej? Ktorý je tvoj obľúbený výrobok?

Najradšej tvorím posteľné prikrývky pomocou techniky quiltovania. Každý kus je pre mňa výzvou. Sú to náročne prepracované, starostlivo prešívané ručné prikrývky, ktoré by mali slúžiť niekoľkým generáciám. Sú veľmi odolné a dajú sa prať. Krása je len ako ďalší bonus 🙂

Love colors deka

Ktorý výrobok majú najradšej zákazníci?

Moje zákazníčky sú väčšinou mamičky, ktoré radi zútulňujú izby svojim detičkám. Možno preto, že mám dobrý nos na prichádzajúce trendy alebo mám iba šťastie, labuťky a plameniaci sa stali jedným z najpredávanejších vecičiek.

Veľmi žiadané sú moje baldachýny v rôznych farbách a veľkostiach. Najlepšie sa predávajú tylové. Sú naozaj kvalitne prepracované a luxusné. A dôležité je, že vyzerajú rovnako krásne u vás doma, ako na mojich fotkách.

Šijem ich už pomerne dlho. Sú nežné, neskutočne dievčenské a stále som do nich až po uši zamilovaná. Možno preto, lebo ako malé dievča, som po nich neskutočne túžila. Len nikdy som nemala to šťastie vlastniť takýto skvost.

Love colors baldachýn

Obľúbená je aj kolekcia Sleeping Friends z mojej značky Rainboo. Je to vlastne osobitná značka pod Love Colors. Všetky výrobky sú šité z mojich autorských látok, ktoré sama navrhujem. Látka sa tlačí na Slovensku, takže môžem hrdo vyhlásiť, že sa jedná o 100% domáci produkt.

Tvoje výrobky sú už na prvý pohľad typické úžasnou farebnosťou. A zároveň pôsobia veľmi mäkko. Človek má chuť hneď si na nich hneď zdriemnuť.

Vedela si od začiatku, že to takto má byť? Alebo si svoju výnimočnosť postupne objavovala?

Hmmm tak teraz si ma dostala  tvojou otázkou :-D. Ani neviem… Osobne si myslím, že to tak má byť…  Pri tvorbe, teda pri výbere materiálov, sa snažím reflektovať môj vlastný svet. Vytváram takú atmosféru, kde by som tiež chcela žiť, hrať sa, snívať… Preto nemám rada, keď mi zákazníci presne zadávajú pokyny k tvorbe. Vyberajú si látky a vzory. Väčšinou to nedopadne dobre.

Rada tvorím z duše a vždy sa snažím vžiť sa do dieťaťa. Precítiť jeho osobnosť, aby som mohla vytvoriť niečo naozaj personalizované.

Samozrejme, ako návrhárka, musím poznať aj trendy. Vždy sa snažím  módne vlny pretransformovať do vlastnej tvorby tak, aby som nikoho nekopírovala.

Love colors podsedáky

Napríklad to, čo u mňa teraz vidíte v ponuke, vzniklo minimálne pred rokom. Niektoré momentálne veľmi žiadané výrobky som začala šiť pred dvomi rokmi, len vtedy boli populárne iné veci.

Veru ako designer často musím čakať, kým si ich ľudia naozaj obľúbia. Väčšinou sa to stane až potom, keď určitý trend prevalcuje pinterest a instagram.

Aká bola tvoja prvá objednávka?

Krásna spomienka. Blížili sa veľkonočné sviatky a ušila som niekoľko milých vankúšikov v danej téme. Myslím, že vtedy som už mala svoju stránku na facebooku a hodila som tam moje prvé fotky. Fotila som doma v mojom domácom prostredí, možno len mobilom 😀

Ozvala sa mi pani, že si kúpi set vankúšikov. Bolo to neskutočne dojemné, nikdy sa na ten pocit nezabudnem.

Prečo si myslíš, že si aj medzi fanúšikmi Som Handmade Tvorca, taká obľúbená? 

Priznám sa, že ma veľmi príjemne prekvapilo koľko ľudí ma označilo medzi fanúšikmi tvojej stránky. Bol to pre mňa naozaj dojemný zážitok.

Snažím sa ukázať osobitný svet, vytvoriť originálny štýl a verím, že to oslovuje mnohých z nás. Pre mňa je naozaj dôležitý zákaznícky servis. Milý a ústretový prístup a samozrejme komunikácia.

Nedávno mi kamarátka povedala, že som neskutočne trpezlivá, keď  bola svedkom jednania so zákazníčkou. Nevedela čo chce, ale páčilo sa jej všetko.

Niekedy je to náročné, najmä keď sa komunikácia prebieha online. Občas sa stáva, že zákazník si neprečíta presne popis, alebo zle odmeria priestor, výšku/šírku postele, atď. Ale tým, že som individuálna malá firma, vždy sa dá pristupovať osobitne ku každému prípadu, a riešiť problémy.

Chvála Bohu, problémov je naozaj málo a z mojich projektov mám len dobrý pocit.

Aké boli tvoje podnikateľské začiatky? Kde a ako si s predajom začínala?

Keď som už vedela, že Love Colors nie je len akési hobby na vyplnenie prázdnoty v mojej kreatívnej duši, som sa po dlhých rokoch fungovania na materskej „dovolenke“ musela rozhodnúť ako ďalej.

Uvedomila som si, že podnikať sa môže jedine legálne. Tak som sa rozhodla pre založenie živnosti. Môj úžasný manžel mi vypracoval jednoduchý cenový kalkulátor, ktorý mi pomohol určiť trhovú cenu mojich výrobkov.

Pamätám si, keď som prvýkrát uvidela vyrátanú sumu za detskú deku na obrazovke môjho laptopu, hneď som sa rozrevala, v tom vedomí že za toľko si to nikto nekúpi 🙂

Dnes to už vidím inak. Kvalita má cenu a to moji zákazníci vedia. Stále si môžu kúpiť detskú dečku v Zara home alebo HM, ale predsa sa rozhodnú pre Love Colors. A ja si to neskutočne vážim.

Začiatky boli ťažké v tom zmysle, že som tvorila doma. Mala som 10 metrov švorcových priestoru pre moje podnikanie. Malá izbička slúžila ako prevádzka, sklad, designerské stredisko a kolíska mojich snov.

Juliana Rences Kovacs Love Colors

Zároveň som snaď 100x denne odbiehala kvôli deťom, kvôli domácim prácam. Predsa som bola doma. Tiež kvôli komunikácii so zákazníkmi, alebo len zavolala babka a nutne ma potrebovala aby som išla obrať ríbezle… 🙂

Ak môžem dať jednu radu začínajúcim podnikateľom, tak nepracujte doma. Stále je efektívnejšie si zaplatiť niekde nájom, ako nebyť efektívny vôbec kvôli rušivým domácim elementom.

Ako dlho ti trvalo kým si handmade tvorbou začala zarábať?

Pod „značkou“ Love Colors som začala tvoriť pred 5 rokmi, keď sa mi narodil tretí syn, Viktor. Vtedy samozrejme len tak pre seba. Neskôr som šila viacmenej len pre známych, ale stále sa to nedalo nazvať ako zárobok. Skôr hobby, aby som vedela kde vypnúť, relaxovať, odreagovať od mojich šantošov.

Pred tromi rokmi som si založila živnosť, takže od tej doby počítam moju „podnikateľskú kariéru“. Ja som začala od nuly, bez kapitálu, zo začiatku som všetko robila sama, takže pre mňa tá cesta bola krkolomnejšia, pomalšia, ale stálo to za to.

Strávila som neskutočne veľa večerných hodín pred počítačom. Sledovala som zahraničné marketingové videa, vlogy, blogy, tutoriály a rady ako úspešne predávať cez internet. V tých časoch u nás ešte podobné know how nebolo verejné. Tak vďaka mojim jazykovým znalostiam sa mi podarilo získať mnoho vzácnych informácií.

To je snáď jasné, že každý biznis  začína zarábať zhruba po dvoch – troch rokoch fungovania. A to len vtedy, ak sa to robí dobre.

Ja som tiež tak po dvoch rokoch začala zarábať. Ale celý zárobok som ihneď investovala. Kupovala som nové stroje, látky, skúšala nové veci.

V podstate ako keby som z toho nemala nič. Vždy som si povedala, že toto je teraz také skúšobné obdobie a vďaka môjmu manželovi, ktorý mi veľmi fandí, a je mojou veľkou oporou, som nemusela riešiť existenčné problémy 😀

On skromne živil rodinu, kým som sa ja realizovala 😀 Nie, nehanbím sa zato. Bolo to veľmi ťažké a náročné obdobie tak pre mňa, ako aj pre rodinu. Nemať takéto zázemie, neviem si predstaviť, že by sa mi podarilo „preraziť“  začarovaný kruh, v ktorom sa ocitne snáď každý, kto sa chce realizovať v handmade tvorbe.

Čo je pre teba v podnikaní najnáročnejšie? 

Zrejme som zdedila umelecké gény od mojej babky a nie som pragmatický typ ženy. Ale predsa sa veľmi snažím byť organizovaná. Pre mňa najväčšie problémy robia fakturácia a podobné, pre mňa nezmyselné a zbytočné byrokratické veci. Odbavenie zásielok cez systém, evidencia tovaru, atď. Ja najradšej len tvorím, navrhujem, vymýšľam nové projekty a takéto nutné nepríjemnosti ma len brzdia.

A čo ťa naopak, okrem šitia, baví najviac?

Jednoznačne navrhovanie, vytváranie koláží a trendov. Rada som to robila keď som pracovala ako dizajnérka šperkov.

Tiež ma baví fotografovanie mojich produktov. Bohužiaľ nemám žiadne kvalitné nástroje, takže to nemôžem nazvať ani ako hobby. Mám v pláne investovať  do kvalitného fotoaparátu. Potrebujem aj špeciálne lampy, ale tieto záležitosti nie sú najlacnejšie.

Pomáha ti niekto? Alebo všetko zvládaš sama?

Samozrejme pri toľkých objednávok nedokážem už stíhať všetko sama. Nie som superžena. A musela som si uvedomiť, že polročný čakací poradovník je nezmyselný. Tak som si našla výpomoc.

Väčšinou si fotím svoje výrobky sama. Ale ak potrebujem kvalitnejšie fotky, napríklad produktovky alebo pekné a kvalitné zábery, moja úžasná fotografka Lubka Sutton  mi vždy pomôže. A ja som z nej vždy úplne očarovaná!

Love colors handmade

Teraz už spolupracujem aj s grafickou designerkou Eva Mathe. Je neskutočne talentovaná, má dobré nápady a tiež mi designovala webovú stránku, ktorá bude čoskoro prístupná. Spolu navrhujeme štítky mojich výrobkov. Pomohla mi s brandingom. Lebo branding je jeden z najdôležitejších krokov k úspešnému podnikaniu.

Ako vyzerá tvoj bežný pracovní deň? Riadiš sa podľa vopred pripraveného plánu?

Kým som pracovala doma, nebola som vôbec efektívna. Vždy som mala pocit, že celý deň som nič poriadne nespravila.

Keď som odsťahovala moju dieľňu do neďalekého mesta, prišla som na to, v čom bol problém. Domáce prostredie mi vždy odpútalo pozornosť od práce. Riešila som milión päť vecí naraz, nedokázala som sa sústrediť na šitie.

Musela som byť viac organizovaná. Vypracovala som teda prísny režim, ktorého sa snažím držať každý deň. Ráno do 8 roznesiem moje deti do školy/škôlky, potom od 8 do 15:30 pracujem. Šijem, fotím, navrhujem, riešim e-maily, komunikujem so zákazníkmi, objednávam tovar.

O 15:30 letím pre deti, doma nás čaká maratón s úlohami, večera, kúpanie a podobné rutinné záležitosti.

Love Colors handmade izba

Samozrejme v prvom rade som mama, a nechcem, aby ma videli neustále len pred počítačom. Takže v poobednajších a večerných hodinách sa snažím venovať im.

Neskôr, keď ich uložím spať, si sadnem pred počítač a pracujem ďalej: editujem fotky, píšem statusy (väčšinou na niekoľko dní dopredu), komunikujem so zákazníkmi.  Spím veľmi málo, 5-6 hodín, ak sa mi podarí aspoň toľko, ale káva to istí 😉

Čo je podľa teba pri predaji handmade výrobkov cez internet najdôležitejšie?

Jednoznačne najdôležitejšia je fotografia produktov. Ale pozor! V niektorých prípadoch je fotka krajšia ako skutočný produkt. To je potom zavádzajúce a nepríjemné tak pre zákazníka ako pre predávajúceho.

Samozrejme, popis tovaru musí byť veľmi jednoznačný. Musí obsahovať všetko o danej veci. Niektoré parametre treba zdôrazniť viackrát, lebo často zákazníkom určité veci nie sú jasné.

Druhá vec, zamerať sa na správnu cieľovú skupinu. Nie vždy rozhoduje iba cena.

Pred dvomi rokmi som musela zmeniť moju cenovú politiku. Svoje veci predávala za neadekvátne nízke ceny. Myslela som, že zbankrotujem, že už si odo mňa nikto nič nekúpi, veď budem najdrahšia na trhu… Ale opak sa stal pravdou. Asi preto, lebo mojimi vecami a komunikáciou oslovujem správnu klientelu.

Zákazníci často porovnávajú ceny s tými neadekvátne nízkymi, a veru už sú aj nedôverčiví. Žiaľ, v dnešnej dobe slovo „hendmejd“ sa považuje za niečo „doma na kolene spýchnuté“, vďaka nekvalitným kutilom a snažilkám.

Sociálne siete! Ak nemáte vlastný e-shop, tak odporúčam mať aspoň facebookovú stránku. Niektorým tvorcom vyhovuje viac Instagram.  Časom, keď už budete poznať svoju klientelu, zistíte kedy sú online, kedy sa oplatí pridávať nové príspevky.

Branding! Viete ako vás odlíšia od konkurencie? Máte svojský štýl komunikácie? Ak uvidím fotku produktu na internete, spoznám na prvý pohľad, že to je vaša vecička? Ak odpoveď je áno, tak ste na dobrej ceste. Ak nie, tak treba na tom ešte pracovať.

Najdôležitejšie je však balenie. Ďakovacia kartička je v dnešnej dobe už samozrejmosťou. Tak ako logo na krabici alebo na obálke. Možno to stojí pár eur naviac, ale oplatí sa to zakalkulovať do ceny výrobkov.

Verte mi, zákazník bude milo prekvapený. A naozaj, všetci ocenia krásne zabalený produkt, Nehovoriac o tom, že ľudia často nakupujú originálne darčeky práve u handmade výrobcov, a tým majú postarané aj o darčekové balenie.

Love colors balenie

Love Colors krabička

Čo by si poradila začínajúcim handmade tvorcom?

Profesionalitu a trpezlivosť! Na rovinu, začnite podnikať len v prípade, ak danú oblasť ovládate na 100%. Inak budete mať samé problémy. Páči sa vám drevo, výrobky z dreva, ale nemáte profesionálske stolárske poznatky, neviete nič o moridlách, okrem vŕtačky nemáte žiadne stroje, tak radšej nezačnite podnikať v tejto oblasti.

Pre tých, čo vedia do čoho sa púšťajú, prajem veľa síl a trpezlivosti, lebo cesta je naozaj dlhá. Odporúčam sa zameriavať zo začiatku len na jeden produkt. Napríklad ak háčkujete, a ste v tom dobrá, neponúkajte vedľa toho aj prútené košíky a prírodné mydlá, lebo zákazníci budú mať pocit, že sú na blšom trhu. Snažte sa o to, aby váš produkt bol jedinečný buď štýlom alebo technikou.

Vytvárajte si vlastný dizajn, tvorte podľa vlastných návrhov.

Ak sa inšpirujete niečím na internete, vždy sa snažte o to, aby ste neokopírovali celý nápad. Musíte do toho vložiť aj niečo zo seba. Možno moje slová znejú trošku tvrdo a nie úplne pozitívne, ale chcela by som vám len ušetriť kopu nepríjemností.

Love colors plameniaky

Ako bude vyzerať budúcnosť Love Colors? Aké máš plány?

Plánov je veľa, len čas na realizáciu chýba. Ale každopádne ja som pozitívna, a verím že v budúcnosti sa mi podarí vybudovať silnú concept značku. Musím však investovať do nových špeciálnych strojov, takže momentálne riešim rozšírenie môjho strojového vybavenia.

Mojim cieľom je aby Love Colors naďalej ponúkal len kvalitné a originálne produkty. Vyrobené na Slovensku, domácou pracovnou silou – nie v Ázijských krajinách ako ostatné zahraničné dizajn značky.

Verím, že zákazníci sú uvedomelí a ocenia moje snahy vytvárať takú značku, ktorá bude budovať našu ekonomiku.  A tiež vráti našej krajine remeslá, ktoré boli v posledných desaťročiach zabudnuté.

Preto by som chcela postupne zaradiť vedľa lôžkovín aj iné komodity, napríklad oblečenie, obuv a podobné výrobky a takto vytvoriť kompaktnú škálu produktov.

Petra Rusnáková - Som handmade tvorca

Milujem handmade tvorbu, fascinuje ma online marketing. A všetko robím s úsmevom na tvári.
Som autorkou ebooku Zarábajte online predajom handmade výrobkov >>> a ebooku zdarma 10 tipov, kde na internete predávať svoje handmade výrobky >>> vďaka ktorým sa handmade tvorcom darí úspešne predávať ich výrobky na internete.
Viac o mne sa dozviete
tu >>>

Napísať mi môžete na petra@somhandmadetvorca.sk

Všetky informácie a novinky nájdete na facebooku >>>

Svoje výrobky môžete bezplatne propagovať v
našej facebook skupine >>>

Komentáre