So svojimi handmade výrobkami som sa zúčastnila mnohých predajných trhov. Ak by som na začiatku vedela to, čo viem teraz, vyzeral by môj predaj úplne inak.
Predávať svoje dielka na trhoch nie je o tom vyrobiť ich, zbaliť sa a ísť. Ak chcete byť úspešná musíte sa na predaj dobre pripraviť. Moja príprava neskúsenej trhovníčky, na prvých predajných trhoch, spočívala v bielom obruse a dvoch korkových nástenkách. Keď si na to teraz spomeniem musím sa sama na sebe smiať.
Vy to však môžete urobiť úplne inak. Každý výrobok by mal mať v stánku, či na stole svoje presné miesto. Košíčky, stojany, stojančeky, zrkadlá to všetko sa vám môže hodiť. ( Zrkadlá napríklad využijete, keď si budú vaše zákazníčky chcieť tovar vyskúšať. ) Pokojne si doma tovar rozkladajte, tak ako by ste už na trhoch boli. A neprestaňte s tým, kým nebudete úplne spokojná.
Ak sú vaše výrobky vo vintage štýle, celý váš predajný stánok, by sa mal niesť v tomto duchu. Ak predávate ultra moderné šperky, ako z vesmíru, romantický košíček nechajte doma. Čím dôslednejšia bude vaša príprava, tým sebavedomejšie sa v deň D budete cítiť. A čo viac môže priťahovať zákazníkov, ako sebavedomí predajca istý si svojimi výrobkami.
Určite sa zhodneme na tom, že tovar je potrebné zákazníkovi do niečoho zabaliť. Igelitky a plastové sáčky sú už podľa mňa out. Okrem toho, že ich používaním prispievate k ničeniu životného prostredia, tovar nijako nechránia a vaša originalita ich používaním klesá k nule.
Skúste namiesto nich radšej papierové sáčky. Áno presne také, do ktorých sme niekedy balili desiatu. Vďaka tomu, že sú z papiera poskytujú nekonečne veľa možností vyzdobenia. Ako úplný základ vám postačí balíček fixiek. Napíšte pre zákazníka milý odkaz, či poďakovanie za nákup. Alebo sa vráťte do detských čias a namaľujte obrázok. Určite sa na nich nájde miesto aj na vaše kontakty. Ste predsa kreatívne duše tak sa predveďte.
Nezabudnite si pripraviť sáčok na každú veľkosť tovaru a niekoľko väčších papierových tašiek na hromadný nákup 🙂
Špeciálny tip : Dajte si vyrobiť pečiatku s vašim logom alebo kontaktom. Sáčky ňou jednoducho opečiatkujte. Náklady na výrobu pečiatky sú minimálne a efekt zaručený.
Vizitky sú dnes už samozrejmosťou. Uvedené by ste tam mali mať vaše meno / názov značky, webovú stránku, email, Facebook Fan page, Instagram a ďalšie sociálne siete, ktoré používate. Výhodou je určite telefónne číslo, nie všetci zákazníci preferujú online komunikáciu.
Svoje vizitky nedávajte len vašim zákazníkom, ale aj všetkým, čo sa pri vašom stánku iba pristavia. Nemusíte si ich dať pripraviť u profesionála. Stačí vám hrubší papier, počítač a tlačiareň. Ak vám to s grafickými programami až tak nejde, vytlačte si len kontakty a vizitky dozdobte. Tu tiež môžete využiť pečiatku alebo použite fixky, farby, washi pásky, trblietka, nálepky… Prispôsobte ich svojmu štýlu a najmä štýlu svojho tovaru.
Okrem základných kontaktov a všetkých sociálnych sietí, ktoré používate, môžete na vizitky pridať aj malú zľavu na prvý nákup. Napríklad cez váš eshop.
Každý z nás má svoje starosti, ktoré potrebuje vyriešiť a ktoré ho možno nenechajú spávať. Ale tie vám pri predaji vašich výrobkov naozaj nijako nepomôžu. Pozrite sa na to z pohľadu zákazníka. Vidíte dva stánky s rovnako zaujímavými výrobkami. Pri jednom stojí dievčina bez úsmevu a pohľadom smerujúcim dolu. Vo vedľajšom priamo na vás pozerá usmievavá slečna a pozýva vás ku svojmu stánku. O prvej si možno s ľútosťou pomyslíte, čo sa jej asi stalo, ale nakúpite u tej druhej.
Možno nie hneď v prvý deň a na prvých trhoch, ale skôr či neskôr k vám zavíta “zlý” zákazník. Príde, nič si nekúpi, pravdepodobne ani nič kupovať nechce. Vaše výrobky sa mu budú zdať drahé, lacné, veľké aj malé, široké aj úzke… A vám po jeho odchode zostane na duši taký zvláštny smútok, ktorý sa tiež môže prejavovať ako maximálny hnev. Alebo dokonca chuť všetko zabaliť a ísť domov.
S existenciou takýchto ľudí sa bohužiaľ nedá nič urobiť. Môžete sa však naučiť, ako si nimi nenechať pokaziť náladu. Myslite na to, že sú to väčšinou veľmi nešťastní ľudia. Pravdepodobne im v živote niečo nevyšlo a svoj hnev si ventilujú všade, kde sa dá. Namiesto toho, aby ste sa na nich hnevali, škaredo pozerali či dokonca sa s nimi pustili do hádky buďte milá a usmievajte sa. S radosťou odpovedajte na ich otázky a pripomienky. Ktovie možno sa aj vďaka vám posunú na ceste byť lepším človekom. A možno nie. No vy budete vedieť, že ste urobili všetko pre to, aby ste nepokazili náladu im ani sebe.
Áno, musím vám povedať, že to nie je vôbec jednoduché. Ale verte mi, že tá snaha stojí za to. A ako bonus im zaželajte pekný deň.
Keď ste na účasť na predajných trhoch ešte nenabrali odvahu, nevadí. Aj napriek tomu ich pravidelne navštevujte a všetko pozorujte. Hľadajte to čo sa vám ako zákazníkovi, ale aj budúcemu predajcovi, páči.
Môže to byť spôsob akým predajca komunikuje s kupujúcim, balenie tovaru po kúpe či usporiadanie výrobkov. Detaily sú dôležité. Pozor však na kopírovanie. Nikdy nekradnite nápady. Inšpirujte sa a pretransformujte zaujímavý nápad podľa svojich potrieb.
Kým sa na predajné trhy odvážite prihlásiť, predávajte svoje výrobky cez internet. Nie je nič ľahšie. Ako začať s nulovými nákladmi sa dozviete v mojom e-booku Zarábajte online predajom handmade výrobkov.