Súťaže na Facebooku sú veľmi častou formou propagácie a zároveň odmenou pre verných fanúšikov. Vedeli ste však, že majú svoje pravidlá? Ich fungovanie neobmedzuje len samotný Facebook, ale dohliada na nich aj Slovenská obchodná inšpekcia.
Ak sa chcete vyhnúť vymazaniu súťaže, zrušeniu celej fan page alebo nepríjemnej pokute, je lepšie dodržiavať niekoľko základných podmienok. V dnešnom článku sa dozviete všetko čo môžete, musíte aj čo je prísne zakázané. Nechajte sa inšpirovať.
Čo je pri súťažiach zakázané:
- usporiadať súťaž na osobnom profile – súťaž môže usporiadať len Fan page,
- vyzývať na zdieľanie súťažného príspevku ( „Zdieľaj a vyhraj“, “ Zdieľaj a daj koment“…),
- požadovať označovanie priateľov v komentári alebo na fotografii,
- žiadať aby zdieľali príspevok na nástenkách svojich priateľov,
- podmieňovať účasť v súťaži označením like pre samotnú fan page.
Čo môžete od súťažiacich požadovať:
- like súťažného príspevku,
- komentovanie súťažného príspevku,
- like ako hlasovanie v súťažnom albume s viacerými fotografiami (fanúšikovia určia, ktorá fotografia sa im najviac páči),
- príspevok na vašu Fan page,
- zaslanie správy cez Facebook.
Čo musíte:
- zverejniť kompletné súťažné pravidlá (túto povinnosť nemáte iba voči Facebooku, ale aj podľa zákona o Elektronickom obchode číslo 22/2004),
- zverejniť vyhlásenie, že Facebook nemá voči súťaži žiadne záväzky. Súťaž nie je žiadnym spôsobom sponzorovaná, odobrená ani riadená touto spoločnosťou a nemá so súťažou žiadne prepojenie.
V pravidlách súťaže nezabudnite:
- Firemné a kontaktné údaje usporiadateľa ( Názov, adresa, IČO, DIČ, kontaktné údaje…).
- Trvanie súťaže od – do.
- Kto sa môže do súťaže zapojiť a kto nie. Väčšinou sú vylúčení zamestnanci a rodinný príslušníci organizátora a prípadného sponzora súťaže.
- Čo je výhra a aká je jej hodnota.
- Podmienky pre zapojenie sa do súťaže.
- Obmedzenia pre zapojenie sa do súťaže. Napríklad ak by sa do vašej súťaže mohli zapojiť iba osoby staršie ako 18 rokov alebo iba obyvatelia Slovenskej republiky.
- Podmienky pre výhru v súťaži. Akým spôsobom sa určuje výherca – napríklad žrebovanie.
- Kedy a akým spôsobom bude výherca oznámený.
- Akým spôsobom bude výhra doručená – napríklad zaslanie Slovenskou poštou / kuriérskou spoločnosťou.
- V akých prípadoch sa môže stať, že výherca stráca nárok na výhru.
- Prípadné pravidlá pre predčasné alebo úplné ukončenie súťaže.
- Aké osobné údaje budú spracovávané a ako budú využívané. Práva účastníka súťaže v súvislosti s ochranou osobných údajov.
Nezabudnite na ochranu osobných údajov
Pri usporadúvaní súťaže zbierate údaje o súťažiacich, a preto máte ako usporiadateľ informačnú povinnosť. Svojich fanúšikov musíte informovať o účele spracúvania ich osobných údajov a právnych základoch. Nezabudnite na dobu spracúvania a spôsob ako sú údaje zverejňované. Kompletné nariadenie GDPR >>>
Čo sa stane ak pravidlá nedodržíte?
Nemusí sa stať vôbec nič. Na Facebooku denne vidíme niekoľko súťaží, ktoré vyššie uvedené pravidlá nedodržujú ani zďaleka.
Ale tiež môžete dostať pokutu od Slovenskej obchodnej inšpekcie vo výške niekoľko stoviek eur pri nedodržaní pravidiel.
Ak bude vaša súťaž nahlásená niektorým alebo viacerými fanúšikmi, môže byť v lepšom prípade váš súťažný status bez varovania vymazaný. V tom horšom prípade môže byť vymazaná celá Fan page.
Facebook je fantastický nástroj na propagovanie vašej tvorby, len musíte vedieť ako na to. Všetko potrebné sa dozviete v mojom ebooku >>>